Hopp til innhold

Oslopakke 3-vedtaket: – Dødsstøtet for nye fossilbiler på Østlandet

FORNØYD MED DOBBEL FOSSILTAKST: – Vi har tro på at dobbel takst for nye fossilbiler fra 2026 effektivt vil strupe nye fossile nybilkjøp framover, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

– Nå viser politikerne i Oslo og Akershus at de mener alvor med klimamålene. Med de nye bomtakstene sender de en tydelig beskjed om at det å kjøpe en ny fossilbil nå er en ufattelig dårlig idé, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

I dag la politikerne fram resultatet etter forhandlingene om Oslopakke 3 mellom Oslo og Akershus.

Elbilforeningen har jobbet hardt for å forhindre en betydelig svekking av miljørabatten for elbil, og har i dag oppnådd et stort gjennomslag.

– Dette er dødsstøtet for nye fossilbiler på Østlandet, konkluderer Christina Bu.

Dobbelt fossilbil-takst på nye biler

En stor nyhet er at nye fossilbiler må betale dobbel takst fra 2026.

– Vi har tro på at dobbel takst for nye fossilbiler fra 2026 effektivt vil strupe nye fossile nybilkjøp framover, sier Christina Bu.

Mer enn 60 prosent av bilene i Oslo er fortsatt fossilbiler.

– Det er glimrende politikk. Husk at så å si ingen kommer til å betale denne taksten, siden dette er biler som ingen komme til å kjøpe, legger hun til.

Dermed bidrar Oslo og Akershus til at det nasjonale målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025 er innen rekkevidde.

Se de nye takstene og les hva miljøbyråd i Oslo Marit Vea og lokalforeningsleder i Oslo og Akershus elbilforening Per Maltun mener om dagens vedtak i denne artikkelen:

Oslopakke 3-avtalen ferdigforhandlet frem til 2028:

Bom-seier for elbilister i hovedstadsområdet

Svært klok elbil-takst

Forhandlerne har blitt enige om å øke takstene for elbil og fossilbil likt krone for krone.

I dag betaler elbiler 50 prosent av bensinbiltaksten. Prosenten øker litt de kommende årene og blir til 53 prosent i 2025 og mellom 58-60 prosent i 2028.

– Denne solide miljørabatten for elbiler vil gi store kutt i klimagassutslippene. Oslo og Akershus går foran og viser at det er mulig å kombinere god elbilpolitikk samtidig som man styrker satsingen på kollektivtrafikk, sier Bu.

Stortinget har vedtatt at elbiler minimum skal ha en rabatt på 30 prosent, men gir lokalpolitikerne frihet til å føre en mer ambisiøs politikk. 

Elbilforeningen mener en solid miljørabatt er det beste virkemiddelet lokalpolitikerne rår over for å få folk til å velge elbil når de skal bytte ut fossilbilen.

– Dette er også godt nytt for det elektriske bruktbilmarkedet fremover, sier Christina Bu.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Viktig og riktig at elektriske varebiler og lastebil passerer gratis

Elbilforeningen er også glad for at politikerne har tenkt på de elektriske lastebilene og varebilene.

– Elektriske varebiler og lastebiler får passere gratis fram til 2030, noe som er veldig, veldig bra, sier Bu.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også