Hopp til innhold

El-entusiasten Roar: – Nå VIL jeg ha elektrisk fiskebåt!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Roar Harjo i Vadsø kjører Nissan NV200 og elsykkel. Når drømmer han om en el-båt på vannet.

Han bor langt nord i Vadsø og har både elbil og elektrisk sykkel. Nå er neste plan en elektrisk fiskebåt. – Jeg bare VIL ha det, sier Roar Harjo.

Idet vi stopper i Vadsø for å lade under Elbilforeningens store vintertest, dukker det plutselig en lidenskapelig el-entusiast opp. I 10 minusgrader og bitende vind kommer Roar Harjo med sin elbil – en Nissan Evalia.

– Ruller inn med Evalia

Ut av varebilen ruller det nok et elektrisk kjøretøy: Elsykkelen som brukes til alt!
Det er foreløpig langt mellom elbilene i Finnmark og enda sjeldnere er elektriske kassebiler med relativt kort rekkevidde. – Evalia er en perfekt bil til mitt bruk her i Vadsø. I likhet med den elektriske sykkelen min! Så lemper han ut elsykkelen fra lasterommet på bilen: En sykkel for kjennere: Surly Big Dummy. Sykkelen er blant de tradisjonelle longtailene. Altså en elsykkel som har langt bagasjebrett som gjør det mulig å kjøre all slags type last – alt fra barn til barneromsmøbler. Roar Harjo har selv bygd den om til elsykkel med en Bafang-motor, og han er strålende fornøyd med doningen.

Elektrisk fiskebåt

Harjo har dermed tatt de vanligste skrittene mot elektrifisering av persontransporten. Men nå skal han ta det enda et steg videre: – Nå gjenstår det bare å få seg en elektrisk fiskebåt, konstaterer Roar. Han har drevet kongekrabbefiske siden 2012 og irriterer seg over at han må kjøre med fossilt brennstoff. – Jeg skulle veldig gjerne bygd om båten, jeg. Når det skjer, vet han ikke helt enda. Men Roar Harjo i Vadsø sier han er klar for å sette regjeringens klimamelding ut i livet. Derfor håper på å få noen tips fra andre fiskere som vil følge strømmen …