Idet vi stopper i Vadsø for å lade under Elbilforeningens store vintertest, dukker det plutselig en lidenskapelig el-entusiast opp. I 10 minusgrader og bitende vind kommer Roar Harjo med sin elbil – en Nissan Evalia.
– Ruller inn med Evalia
Det er foreløpig langt mellom elbilene i Finnmark og enda sjeldnere er elektriske kassebiler med relativt kort rekkevidde.
– Evalia er en perfekt bil til mitt bruk her i Vadsø. I likhet med den elektriske sykkelen min!
Så lemper han ut elsykkelen fra lasterommet på bilen: En sykkel for kjennere: Surly Big Dummy.
Sykkelen er blant de tradisjonelle longtailene. Altså en elsykkel som har langt bagasjebrett som gjør det mulig å kjøre all slags type last – alt fra barn til barneromsmøbler.
Roar Harjo har selv bygd den om til elsykkel med en Bafang-motor, og han er strålende fornøyd med doningen.
Elektrisk fiskebåt
Harjo har dermed tatt de vanligste skrittene mot elektrifisering av persontransporten. Men nå skal han ta det enda et steg videre:
– Nå gjenstår det bare å få seg en elektrisk fiskebåt, konstaterer Roar.
Han har drevet kongekrabbefiske siden 2012 og irriterer seg over at han må kjøre med fossilt brennstoff.
– Jeg skulle veldig gjerne bygd om båten, jeg.
Når det skjer, vet han ikke helt enda. Men Roar Harjo i Vadsø sier han er klar for å sette regjeringens klimamelding ut i livet.
Derfor håper på å få noen tips fra andre fiskere som vil følge strømmen …