Hopp til innhold

Elbil er billigst også med skyhøy strømpris

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Strømprisen er lavest på natta. Lad da – så sparer du enda mer penger på å kjøre elbil.

Elbilister er smarte og styrer ladingen til natta når de kan. Det kan resten av samfunnet lære av.

At elbiler er billige i drift, har de fleste fått med seg. Tidligere beregninger viser at en familie med to biler kan spare minst 20 000 i året på å bytte til elbil. Men hvor billig elbil til enhver tid er, avhenger selvsagt av strømprisen, som varierer mye i løpet året.

Den siste tiden har strømforbruket og strømprisen tidvis vært høy.

– Når strømprisen gjør voldsomme enkelthopp, blir også hjemmelading av elbil dyrere. Da er det smart å vente med lading om man kan. Men selv i perioder med svært høye strømpriser vil det lønne seg å velge elbil framfor å fylle fossilt drivstoff, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. 

Konklusjonen er at elbilister ikke trenger bekymre seg for at investeringen i elbil blir ulønnsom når strømprisen øker.

Elbilister lader allerede smart

De høye strømforbruket og strømprisene har den siste tiden gitt presseoppslag der aktører som Statnett fraråder elbilister å lade på morgenen, da forbruket i Norge har en effekttopp.

I den store spørreundersøkelsen Elbilisten 2020 med 14.000 respondenter, har Norsk elbilforening spurt elbilistenene om når de lader. 

– Over halvparten av elbilistene lader om natta, og svært få lader på morgenen. Elbiler er en av de smarteste dingsene du har i hjemmet ditt. Nesten alle elbiler har teknologi som gjør det mulig å styre ladingen tidsmessig, og dette blir også vanligere for ladeboksene, sier kommunikasjonslederen i Elbilforeningen.

Å lade om natta kan altså være lurt, men det forutsetter at man innstallerer hjemmeladeboks og bruker den forskriftsmessig, slik at man lader trygt.

Det er det egentlig resten av strømforbruket i Norge som henger etter.

– Skal det bli bedre balanse i strømforbruket på dager med effekttopper, må man nok tenke bredere enn elbiler.

Enkle grep som å regulere varmtvannsberederendet vil si utsette oppvarmingen til etter morgendusjenkan for eksempel bidra til å ta ned forbruket når det er press i nettet. Samfunnet har også mye å hente på både smart energistyring og energieffektiviseringstiltak i industri, boliger og næringsbygg. 

GIR RÅD: Kommunikasjonssjef Unni Berge i Elbilforeningen.

Elbilforeningen råder medlemmene til å lade om natta – hvis de kan. I tillegg er det smart å følge med på strømprisen dersom man kan planlegge ladingen sin, og vurdere avtaler for smart lading.

Flere strømselskaper, for eksempel Tibber, tilbyr i dag å regulere elbilens lading basert på strømpris. Og nettselskapet Glitre har gjennomført et pilotprosjekt der de reduserer prisen på nettleie fra klokken 22 om kvelden til klokken seks om morgenen i vintermånedenefor slik å prøve å bidra til smart bruk av kapasiteten i strømnettet . Slik kan man unngå å måtte bygge unødvendig mye kapasitet.  

Gladnyheten fra Elbilforeningen er altså at lading av elbil allerede ofte skjer smart, og smartere kan det også bli. 

Elbiler energieffektive

Det er viktig at det ikke skapes et inntrykk av at det mangler strøm til elbilene i Norge. 350.000 elbiler forbruker godt under 1 prosent av Norges strømproduksjon, anslår Elbilforeningen.

– Elbiler er svært energieffektive og et betydelig energieffektiviseringstiltak. Elektrifiseringen av personbilene kommer derfor Norge til å klare fint med litt planlegging.

Skal man forklare det rekordhøye strømforbruket i Norge og Norden akkurat nå, så er nok kalde temperaturer, kombinert med utfasing av andre energikilder som oljefyring og en betydelig bruk av hjemmekontor mer sannsynlige forklaringer enn lading og varming av elbil, mener Elbilforeningen.

– Og grunnleggende sett er det uansett bra klimapolitikk at vi vrir forbruket bort fra fossil energi og over på strøm som produseres av fornybar energi, sier Berge.