DS 3 Crossback e-tense

Crossoveren kalt Crossback e-tense er den aller første elbilen fra DS - merket som skal være Citröen med det lille ekstra.

Det ble åpnet for forhåndsbestilinger i Norge i mars 2019, i forbindelse med bilutstillingen i Genève. DS 3 Crossback e-tense hadde den gang prisintervall fra 312.000 til 342.000 kroner, som senere er blitt oppjustert flatt med 15.000 kroner ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) oversikt.

DS 3 Crossback e-tense er bygd på den nye eCMP-plattformen fra PSA-gruppen, som gir rom for helelektriske drivlinjer. Modellen deler dessuten de fleste sentrale komponenter med Peugeot e-208/e-2008 og Opel e-Corsa, men skal ha en mer luksuriøs premiumframtoning.

Batteripakken lagrer 50 kilowattimer (kWh) brutto. Av dette skal 46,3 være tilgjengelig til kjøring. Viktige egenskaper som aktiv kjøling (væskebasert) av batteripakken og varmepumpe (5 kW) er på plass, og bør bety effektiv hurtiglading sommerstid og ditto oppvarming vinterstid.

DS 3 Crossback e-tense har dessuten appstyring, som nesten er blitt en selvfølge i dagens marked. Det betyr blant annet forvarming av kupeen og kontroll på lading. DS krever imidlertid mer enn 50 prosent ladestatus for å starte forvarming dersom bilen ikke er tilkoblet ladekontakt.

Modellen skal ha en rekkevidde på 320 kilometer etter WLTP-syklusen. Motorytelsen er relativt standard for kompaktklassen; 136 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 260 Nm. 0-100 km/t er oppgitt å ta 8,7 sekunder.

DS 3 Crossback e-tense er 4,12 meter lang, og befinner seg med det i den nedre enden av kompaktklassen. Vurdert etter de ytre målene, som ellers sier 1,79 i bredden og 1,53 i høyde. Bagasjerommet skal romme 350 liter. Det er omtrent på gjennomsnittet for kompaktklassen

Hjemme i garasjen og på andre offentlige ladeplasser kan ombordladeren håndtere inntil 7,4 kW effekt (230V, 1-fas) via Type 2-ladeboks, mens CCS-hurtigladehastigheten er maks 100 kW. I vår første test (publiseres i uke 21) i kjølig vårvær, kom vi imidlertid ikke i nærheten av dette nivået.

DS 3 Crossback e-tense er forøvrig typegodkjent for taklast inntil 70 kilo, men kan dessverre ikke trekke tilhenger.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opptil 28 timer. Med 3,6 kW/16A 13-14 timer og 7,2 kW/32 A rundt sju timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer (tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. Teoretisk maksfart er 100 kW.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos DS Norge.

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 320
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):220 / 320
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):46,3 / 50
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):100 / 136
  • Dreiemoment (Nm):260
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 100
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,4
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,12/1,79/1,53
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):350
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,47
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.523
  • Topphastighet (km/t):149
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):8,7