Hyundai IONIQ (2020)

Etter tre år fikk den mest energieffektive elbilen på markedet mer batterikapasitet og apptilkobling.

Mange ventet på mer, men fasiten ble til slutt en batteripakke med 38,3 kilowattimer (kWh) brutto. Dette skal i sin tur gi 32 prosent mer rekkevidde enn førsteutgaven, som kom til Norge sensommeren 2016.

For å få plass til den økte batterikapasiteten i et ellers uendret chassis, opplyser Hyundai at oppbygningen er annerledes. Dette brukes som forklaring på at hurtigladehastigheten faktisk er vesentlig dårligere enn på førsteutgaven.

Under vår første langtest undersøkte vi naturligvis hurtigladefart, og her skuffet dessverre IONIQ. I praksis viste det seg å være nytteløst til å koble denne bilen til en lynlader (150 kW), og vi endte med gjennomsnittseffekt (fra 0-80 prosent) på magre 30,2 kW. Mye tyder på at makseffekten bare ligger 10-15 kW over dette. Nærmere detaljer får du ved å følge lenken nederst i artikkelen.

I den samme testen, under sure og høstkalde forhold (november 2019), oppnådde vi en rekkevidde på snaut 272 kilometer.

IONIQ er altså fortsatt er en meget energieffektiv elbil, samtidig som den er lettkjørt. Dersom man ikke er avhengig av å hurtiglade raskt og ofte, kan derfor IONIQ være et godt valg innenfor et definert bruksmønster.

Apptilgang er omsider også på plass via MyHyundai-appen (Blue Link), og vil gjøre livet med IONIQ enda mer komfortabelt. I tillegg er det et nytt grensesnitt på plass i infotainmentsystemet, og det er kommet på plass en skikkelig berøringsskjerm midt på dashbordet.

Regenerering av bremseenergi skjer enkelt via hendler på rattet.

Modellen er dog fortsatt ikke typegodkjent for taklast, og det er dessverre heller ikke mulighet for tilhengerfeste.

NORMALLADING: Hyundai IONIQ kommer med en AC-ombordlader på 7,2 kW (230V, 1-fas) som standard. Med denne kan man fullade på rundt seks timer med 7,2 kW/32A eller 11-12 timer med 3,6 kW/16A. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid 17-18 timer.

HURTIGLADING: Ifølge Hyundai skal Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) ta 54 minutter med uttak som leverer 100 kW. Nytteverdien av slik effekt er svært begrenset (i vår første test tok det 66 minutter på en slik), siden det kun skal ta tre minutter mer med en klassisk 50 kW-hurtiglader. Vi anbefaler derfor å benytte slike.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos hos Hyundai Norge.

LES OGSÅ:

Duelltest: Slik gikk det da vi kjørte Hyundai IONIQ og Tesla Model 3 SR tomme (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):311
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):230-310 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):37 / 38,3
  • Batterigaranti (kilometer/år):200.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):100 / 136
  • Dreiemoment (Nm):295
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 50
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,2
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,47/1,82/1,45
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):357
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,38
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.602
  • Topphastighet (km/t):165
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):9,9