Kia e-Soul (64 kWh)

Kia dobler i praksis både batterikapasitet og rekkevidde ved lanseringen av andre generasjon helelektrisk Soul.

Ved den norske lanseringen, som var først av samtlige land i Europa, ble det opplyst at det mot slutten av mars 2019 var forhåndsbestilt rundt 2.000 utgaver, mot et depositum på 7.777 kroner. Av disse mener importøren at det skal gå å få levert ut minst 1.500 – i beste fall samtlige – innen året er omme.

e-Soul lanseres med enten 39,2 (flere detaljer om den senere) eller 64 kWh store batteripakker. Dette skal være nettostørrelser, hvor samtlige kilowattimer kan brukes til kjøring. Verdt å merke seg er at begge batteripakker blir tilgjengelige med varmepumpe, unntatt 39,2 kWh på enkleste utstyrsnivå (kalt Classic). Derfor er det nokså opplagt at man bør styre unna denne innstegsmodellen dersom man ønsker å maksimere vinterrekkevidde.

Batteripakkene har forøvrig både væskekjøling og -varming. Kjølingen skal også være aktiv under hurtiglading, for å holde temperaturen på et nivå som ikke går ut over ladehastigheten. På forrige generasjon er det mindre effektiv viftekjøling.

e-Soul regenererer i tre trinn fra hendler på rattet, som i praksis betyr at det er enkelt å kjøre den med én pedal dersom intet uforutsett oppstår. I tillegg kan regenerering justeres til å orientere seg etter bilens radar (mot bilen foran) ved å holde høyre hendel inne i et par sekunder.

Kia har erstattet Type 1- og CHAdeMO-kontaktene, under ladelokket foran, med Type 2 og CCS. Dette har Kia nå gjort på alle ladbare biler. Neppe dumt, all den tid CCS-hurtigladepunkt nå har passert CHAdeMO i antall i Norge.

Bagasjerommet er målt til 315 liter, som er en økning på 34 fra forrige generasjon. Takrails er standard på alle utstyrsnivå, og maksimal tillatt taklast er 100 kilo. Det er bra, og da mangler i praksis bare tilhengerfestet. Status for det er at både importøren og vi avventer nærmere informasjon fra produsent, akkurat som for e-Niro.

Ellers er grunnleggende selvkjøring (nivå 2) på plass, men viktigere for mange er kanskje likevel at Kia omsider er klare for appstyring (både iOS og Android) via den såkalte Kia UVO-appen. Den skal være klar til bruk innen de første kundene mottar biler i juli/august 2019. Via appen kan eieren/brukeren blant annet aktivere klima/varme, starte/stoppe lading, få sammendrag av de siste kjøreturene relatert til energiforbruk og finne igjen bilen.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 31 timer, 18-19 timer med 3,6 kW/16A og 9,5 time med 7,2 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Det opplyses at Kia e-Soul kan lade med maksimalt 80 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). Ifølge Kia skal 0-80 prosent (med aktuell effekt) ta 42 minutter ved optimale forhold. Det indikerer en gjennomsnittlig effekt på 73 kW i intervallet, og vi vil selvsagt teste om det stemmer i praksis. Optimal ladetid for samme intervall på en 50 kW-hurtiglader skal være 59 minutter.

Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Kia Bil Norge.

Les også:

Prøvekjørt: Ny rekkeviddevinner fra Kia (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 452
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):320-480
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):64 / 67,1
  • Batterigaranti (kilometer/år):150000 / 7
  • Motoreffekt (kW/hk):150 / 204
  • Dreiemoment (Nm):395
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 80
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,2
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,20/1,80/1,60
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):315
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,57
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):0 (oppdateres)
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.682
  • Topphastighet (km/t):167
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):7,6