Nissan LEAF 40 kWt (2018)
Den andre generasjonen av Nissan LEAF ble lansert på det norske markedet i januar/februar 2018, og kom med en rekke oppgraderinger.
2018-modellen fikk nytt eksteriørdesign og en rekke nye egenskaper, men baserer seg på samme plattform som første generasjon. Det er hovedgrunnen til at heller ikke 2018-modellen kommer med tilhengerfeste som tilvalg. I 2019 kom en ny og oppgradert versjon.
Blant nyhetene er vesentlig økt motorytelse og at LEAF nå kommer med 6,6 kW-ombordlader som standard (tidligere var 3,3 kW standard og 6,6 tilvalg). Dersom man har en hjemmeladestasjon med 7,2 kW/32A effekt (230V, 1-fas), kan batteriet fullades på 7,5 timer.
Den gamle Type 1-kontakten under ladeluken foran er byttet ut med mer Europa-vennlige Type 2, mens CHAdeMO-hurtiglading er beholdt. For småbarnsfamilier kan det dessuten være en fordel at Isofix-feste for barnesete nå også finnes i passasjersetet foran.
Med nye LEAF kom også begrepene e-Pedal og ProPilot (kun høyeste utstyrsnivå). Førstnevnte gir kraftigere regenerering, og Nissan hevder at de er eneste merke som kan stoppe elbilen helt i bakke opptil 30 prosent helling. Løsningen er ikke revolusjonerende, men effektiv (assisteres også av bilens fysiske bremser).
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Leaf er 4,49 meter lang, 1,78 bred og 1,53 høy. Bagasjerommer rommet 435 liter og bilen har ingen frunk.
Leaf kan ha taklast opptil 35 kilo, men har ikke støtte for tilhenger.
Ytelse
Med en motor som yter 110 kW (150 hk) har Leaf et dreiemoment på 320 Nm. Dette gjør at bilen når 100 km/t på 7,9 sekunder. Leaf har en toppfart på 144.
Drivhjul
Nissan Leaf leveres kun med forhjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
I oktober 2011 kom den første generasjonen av LEAF med batteripakke som hadde 24 kWh bruttokapasitet. Ved overgangen til 2016 ble kapasiteten oppjustert til 30 kWh (24 kWh fantes fortsatt for den som ønsket det), før den andre generasjonen (med utstyrsnivåene Acenta, N-Connecta og Tekna) så fikk 40 kWh. Av disse kan rundt 37 benyttes til kjøring, mens resten er avsatt som buffer i topp og bunn av batteriet.
Dette gjør at Nissan Leaf med 40 kWt batteri fra 2018 har en WLTP-rekkevidde på 270 kilometer.
Garanti
Leaf 2018 ble levert med 5 års reklamasjonstid og opptil 100 000 kjørte kilometer.
Normallading
- Med 3,6 kW/16A (ladeboks med Type 2-kontakt) 11-12 timer
- Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 20-21 timer
Hurtiglading
- Som førstegenerasjonen av LEAF, kan den nye lade med maksimalt 50 kW DC.
- 0-80 prosent vil ta rundt 40 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt.
Tekniske spesifikasjoner Nissan Leaf 2018 (40 kWt)
Batterikapasitet brutto | 40.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 39.0 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 7.9 sek |
Topphastighet | 144 km/t |
Hurtiglading, type | CHAdeMo |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1.71 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 350 km |
Rekkevidde WLTP | 270 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 275 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 200 km |
Egenvekt uten fører | 1580 kg |
Tillatt totalvekt | 1995 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 35 kg |
Lengde | 4490 mm |
Bredde karosseri | 1788 mm |
Høyde | 1530 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 110 kW |
Motorytelse total hk | 150 hk |
Dreiemoment total | 320 Nm |