Nissan LEAF 40 kWh (2018)

Den andre generasjonen av Nissan LEAF ble lansert på det norske markedet i januar/februar 2018, og kommer med en rekke oppgraderinger.

2018-modellen har fått ny eksteriørdesign og en rekke nye egenskaper, men baserer seg på plattformen fra den første generasjonen. Det er hovedgrunnen til at heller ikke 2018-modellen kommer med tilhengerfeste som tilvalg.

I oktober 2011 kom den første generasjonen av LEAF med batteripakke som hadde 24 kWh bruttokapasitet. Ved overgangen til 2016 ble kapasiteten oppjustert til 30 kWh (24 kWh fantes fortsatt for den som ønsket det), før den andre generasjonen (med utstyrsnivåene Acenta, N-Connecta og Tekna) nå har fått 40 kWh. Av disse kan rundt 36 benyttes til kjøring, mens resten er avsatt som buffer i topp og bunn av batteriet.

Blant nyhetene er vesentlig økt motorytelse og at LEAF nå kommer med 6,6 kW-ombordlader som standard (tidligere var 3,3 kW standard og 6,6 tilvalg). Dersom man har en hjemmeladestasjon med 7,2 kW/32A effekt (230V, 1-fas), kan batteriet fullades på 7,5 timer.

Den gamle Type 1-kontakten under ladeluken foran er byttet ut med mer Europa-vennlige Type 2, mens CHAdeMO-hurtiglading er beholdt. For småbarnsfamilier kan det dessuten være en fordel at Isofix-feste for barnesete nå også finnes i passasjersetet foran.

Med nye LEAF kom også begrepene e-Pedal og ProPilot (kun høyeste utstyrsnivå). Førstnevnte gir kraftigere regenerering, og Nissan hevder at de er eneste merke som kan stoppe elbilen helt i bakke opptil 30 prosent helling.  Løsningen er ikke revolusjonerende, men effektiv (assisteres også av bilens fysiske bremser).

ProPilot er Nissans første kommersielle forsøk på selvkjøring. Systemet har omtrent samme funksjonalitet som Teslas første versjon av Autopilot, lansert senhøsten 2014, og er primært utviklet for kjøring på motorvei. Bilen orienterer seg etter veioppmerkingen, og føreren får jevnlig beskjed om å holde i rattet.

Systemet hjelper dessuten føreren å parkere bilen på en oppmerket parkeringsplass, både parallell- og lukeparkering.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 20-21 timer og 11-12 timer med 3,6 kW/16A (hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Som førstegenerasjonen av LEAF, kan den nye lade med maksimalt 50 kW DC. 0-80 prosent vil ta rundt 40 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Nissan Norge.

Les også

Stor test: Vinterens vakreste elbileventyr (2018)

Prøvekjørt: Nye Nissan LEAF vil neppe skuffe (2018)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):378 (WLTP: 270)
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):190-290
  • Batterikapasitet (netto kWh):37
  • Batterigaranti (kilometer/år):160000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):110 / 150
  • Dreiemoment (Nm):320
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CHAdeMO / 50
  • Normallading (ombordlader kW AC):6,6
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,49/1,79/1,53
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):420-435
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,50 (WLTP: 2,06)
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1580
  • Topphastighet (km/t):144
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):7,9