Peugeot e-208

Peugeot satte en ny standard for hurtigladefart i småbiler ved lanseringen av e-208.

Peugeot e-208 debuterte på bilutstillingen i Genève i mars 2019. På samme tid ble muligheten til å forhåndsbestille bilen lansert. I forbindelse med 2020-utstillingen i mars, som til slutt ble avlyst, ble faktisk e-208 kåret til Car of the Year – foran sterke elektriske utfordrere.

e-208-modellen er basert mange av de samme bitene som DS 3 Sportback e-tense og Opel e-Corsa. De kompakte crossoverne Peugeot e-2008 og Opel Mokka Electric vil dele samme drivlinje.

Modellen er registrert for fem personer, og er også familievennlig på den måten at det er tre ISOfix-fester for barneseter i bilen.

Elmotoren over forhjulene har maksytelse på 136 hestekrefter (100 kW), mens batteripakken har en bruttokapasitet på 50 kilowattimer (kWh). Av disse skal 46,3 være tilgjengelige til kjøring. Det resulterer i en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 340 kilometer.

Dét tallet stemmer relativt godt med det vi oppnådde i første test (følg lenke nederst). e-208 har dessuten viktig utstyr som aktiv kjøling (væskebasert) av batteripakken og varmepumpe (5 kW). Sistnevnte bidrar til mer effektiv oppvarming vinterstid.

Standard kan e-208 normallade med inntil 7,4 kW effekt (230V/32A) via Type 2-ladeboks. I løpet av sommeren skal den større ombordladeren på 11 kW (400V/16A) bli tilgjengelig som ekstrautstyr, men importøren tør foreløpig (ultimo april) ikke si noe presist – med henvisning til koronasituasjonen.

Teoretisk maksfart ved DC-hurtiglading er 100 kW. I vår første test beveget bilen seg over 80 prosent opp til 40 prosent ladestatus, og viste at den særlig hurtiglader effektivt mellom 10 og 60 prosent – før hastigheten daler vesentlig.

Den er uansett klart raskest på dette feltet blant dagens små elbiler. 

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opptil 28 timer. Med 3,6 kW/16A 13-14 timer og 7,2 kW/32 A rundt sju timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer (tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. Teoretisk maksfart er 100 kW.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Peugeot Norge.

Les også:

Test av Peugeot e-208 GT: Lader kvikkest i klassen (2020)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 340
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):230 / 330
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):46,3 / 50
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):100 / 136
  • Dreiemoment (Nm):260
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 100
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,4 (11)
  • Lengde/bredde/høyde (meter):406/143/175
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):265
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,38
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.455
  • Topphastighet (km/t):150
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):8,1