Polestar 2

Den nye svensk-kinesiske elbilen Polestar 2 går rett inn på bestselgerlista fra introduksjonen i september 2020.

Merkets første showroom åpnet i Oslo i oktober 2019, og Polestar 2 kom i produksjon i kinesiske Luqiao i mars 2020. På grunn av Covid-19-situasjonen ble de første kundeleveringene utsatt fra mai til august.

Den nye elbilmodellen tilbyr firehjulsdrift, tilhengerfeste (med maksvekt 1.500 kg) og taklast i full kombikupé med god lasteåpning.

Polestar 2 har én elmotor på hver aksel (150 kW hver) og totalt dreiemoment på voksne 660 Nm. Formatet tilsier at hovedkonkurrenten først og fremst heter Tesla Model 3, og i 2021 vil den også møte konkurranse fra BMWs kommende i4-modell.

Batteripakken skal lagre 78 kilowattimer (kWh) brutto, av dette er trolig rundt 75 kWh tilgjengelig til kjøring. Dette gir en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 470 kilometer.

Lynladefarten (CCS) skal være maks 150 kW (DC), mens maksfart ved hjemmelading er 11 kW (AC).

Batteripakken i Polestar 2 har aktiv kjøling og varming (væskebasert), som gjør at temperaturstyringen avhenger av utetemperaturen – om det er kaldt eller varmt. Dette gjør at det er en stor fordel vinterstid å ha bilen tilkoblet ladepunkt før avreise, for både å forvarme kupé og batteri ved hjelp av strøm fra nettet.

Polestar har bekreftet at 2 vil komme med varmepumpe på et senere tidspunkt, men ikke når (trolig i løpet av 2021). Årsaken til at bilen ikke kommer med dette utstyret fra start skal være at de jobber med en utgave som er effektiv når temperaturen drar seg til her nord.

Polestar 2 starter på 469.000 kroner, fraprisen er altså tilsvarende Tesla Model 3, og prisen gjelder den såkalte «Launch Edition»-utgaven.

For det lille ekstra av kjøreegenskaper tilbys utstyrsnivået Performance, men uten at drivlinjen tilføres mer effekt. Flere detaljer om det finner du i vår første prøvekjøringsrapport nederst i artikkelen.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 7-7,5 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 14-15 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 21-22 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 33-34 timer.

HURTIGLADING: Polestar 2 kan (ajour september 2020) lade med maksimalt 150 kW DC via CCS-plugg.  Hurtiglading fra 0-80 prosent skal ta rundt 40 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Polestar.

Les også:

Prøvekjøring: Endelig har vi kjørt Polestar 2 i Norge (2020)

Test: En halvsvenske det er lett å like (2020)

 

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 470
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):300-400 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):75 / 78
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):300 / 408
  • Dreiemoment (Nm):660
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 150
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,61/1,98x/1,48
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):440 (35 foran / 405 bak)
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,56
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):1.500
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2.198
  • Topphastighet (km/t):205
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):4,7