Tesla Model 3 Long Range (Performance) AWD

Snart tre år etter at de første reserverte sine Tesla Model 3 i Norge, kom de første kundebilene i februar 2019. I første omgang er det snakk om biler med største batteripakke.

Denne batteripakken har fått betegnelsen Long Range, uten at kapasiteten er eksakt spesifisert, og kommer kun i kombinasjon med firehjulsdrift. Fraprisen som ble offentliggjort i desember sa 464.200 kroner, mens toppmodellen (Performance) starter på drøyt 555.000 kroner.

En maksutstyrt Performance-utgave, inklusive aktivert Autopilot, vinterdekk og alle dyreste tillegg, nærmer seg 660.000 kroner. Den første utgaven vi testet (lenke til test nederst), hadde ikke Autopilot som tilvalg. Utsalgsprisen var drøyt 576.000 kroner.

I tabellen lister vi standardutgaven først, så Performance-utgaven der dataene er ulike.

I løpet av året er det varslet at versjonene med såkalt Standard Range og Mid-Range, som selvsagt blir billigere, skal bli tilgjengelige. Kun bakhjulsdrift (RWD) blir også endel av sortimentet.

Tilgjengelig informasjon peker på at den utnyttbare kapasiteten i batteripakken er 75 kilowattimer (kWh) av i overkant av 80 kWh brutto. Førstnevnte tall er altså det som kan utnyttes til kjøring. Overstigende er buffer i topp og bunn for å beskytte batteripakken og øke levetiden.

Etter den nye WLTP-målesyklusen gir dette en teoretisk rekkevidde på 530 kilometer. Vår første test, langs den faste landeveisrunden, indikerte i overkant av 420 kilometer (0-4 grader i lufta, våt veibane på halve runden). Bilen sto da til lading fram til avreise, og kupeen var forvarmet primært ved hjelp av strøm fra nettet.

Ladetid og rekkevidde beregnes dermed ut fra erfaring og antatt utnyttbar kapasitet til vi har enda bedre informasjon tilgjengelig. Tesla har forøvrig ikke bekreftet kapasiteten i noen av de kommende batteripakkene, men det er grunn til å tro at de to minste får henholdsvis 50 og 62 kWh.

Model 3 har AC-ombordlader på 11 kW som standard. Her finnes ikke mulighet til å oppgradere til 16,5 kW, slik Model S og Model X har.

NORMALLADING: Med største batteri kan hjemmelading med 2,3 kW/10A ta 34 timer. Med 3,6 kW/16A 21-22 timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading cirka sju timer (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: DC-hurtiglading via Teslas egne superladere, som eiere betaler for tilgang til ved bilkjøpet, har maksimal hastighet på 120 kW. Fullading tar typisk 45-60 minutter. Model 3 har dessuten CCS-hurtigladekontakt, som gjør at den kan benytte en hvilken som helst hurtiglader med denne standarden.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Tesla.

Les også:

Tesla Model 3 Performance AWD: Heftig kjøreglede (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):560 / 530
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):Oppdateres
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):75
  • Batterigaranti (kilometer/år):192.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):258/346 / 340/450
  • Dreiemoment (Nm):527 / 639
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 120
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,69/2,08/1,44
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):425
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):1,6 / 1,66 (WLTP)
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.847
  • Topphastighet (km/t):233 / 250
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):4,8 / 3,5