Tesla Model 3 Long Range / Performance AWD

Snart tre år etter at de første reserverte sine Tesla Model 3 i Norge, kom de første kundebilene i februar 2019.

I første omgang var det snakk om biler med største batteripakke.

Denne batteripakken har fått betegnelsen Long Range, uten at kapasiteten er eksakt spesifisert, og kommer kun i kombinasjon med firehjulsdrift. Fraprisen som ble offentliggjort i desember 2018 sa 464.200 kroner, mens toppmodellen (Performance) startet på drøyt 555.000 kroner.

En maksutstyrt Performance-utgave, inklusive aktivert Autopilot, vinterdekk og alle dyreste tillegg, nærmet seg 660.000 kroner. Den første utgaven vi testet (lenke til test nederst), hadde ikke Autopilot som tilvalg. Utsalgsprisen var derfor drøyt 576.000 kroner.

I tekniske data lister vi standardutgaven først, så Performance-utgaven der dataene er ulike.

Tilgjengelig informasjon peker på at den utnyttbare kapasiteten i batteripakken er 75 kilowattimer (kWh) av i overkant av 80 kWh brutto. Førstnevnte tall er altså det som kan utnyttes til kjøring. Overstigende er buffer i topp og bunn for å beskytte batteripakken og øke levetiden.

Etter den nye WLTP-målesyklusen gir dette en teoretisk rekkevidde på 530 kilometer. Vår første test, langs den faste landeveisrunden, indikerte i overkant av 420 kilometer (0-4 grader i lufta, våt veibane på halve runden). Bilen sto da til lading fram til avreise, og kupeen var forvarmet primært ved hjelp av strøm fra nettet.

Model 3 har AC-ombordlader på 11 kW som standard. Her finnes ikke mulighet til å oppgradere til 16,5 kW, slik Model S og Model X har.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka sju timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 14-15 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 21-22 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 33-34 timer.

HURTIGLADING: Model 3 kan (ajour januar 2020) lade med maksimalt 200 kW DC (V2 Supercharging) på Teslas egne superladere, men skal på sikt opp til 250 kW (V3). Model 3 har dessuten CCS-hurtigladekontakt, som gjør at den kan benytte en hvilken som helst hurtiglader med denne standarden. Hurtiglading fra 0-80 prosent tar typisk 45-60 minutter.

Superlading var inkludert i Tesla-bilkjøp fram til 1. april 2017, etter dette betales superlading per kilowattime (kWh). I januar 2020 var gjeldende pris per kWh 1,70 NOK.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Tesla.

Les også:

Tesla Model 3 Performance AWD: Heftig kjøreglede (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 560/530
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):350-500 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):75 / 80
  • Batterigaranti (kilometer/år):192.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):258/346 / 340/450
  • Dreiemoment (Nm):527 / 639
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger/CCS / 200
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,69/2,08/1,44
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):425
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,6/1,66
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.847
  • Topphastighet (km/t):233 / 250
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):4,8 / 3,5