Volkswagen e-up! Range (2020)

Etter seks år på markedet fikk Volkswagen e-up! en skikkelig oppgradering. Batteripakken har i praksis dobbelt så høy kapasitet.

Førsteutgaven av e-up! ble introdusert på det norske markedet senhøsten 2013, og var utstyrt med en batteripakke med 16,8 kilowattimer (kWh) netto tilgjengelig til kjøring (av 18,7 brutto). I sommerhalvåret kunne det rekke til 160-170 kilometer ved gode forhold.

2020-modellen, som i praksis koster det samme som den gjorde i 2013, kommer med nær dobbelt så høy kapasitet: 36,8 kilowattimer (kwh) brutto, hvorav 32,3 skal være tilgjengelig til kjøring.

Vektøkningen fra førsteutgaven er bare cirka 95 kilo. Samtidig er økningen i oppgitt strømforbruk marginal.

Oppgraderingen skal gi en WLTP-rekkevidde på 258 kilometer, som er en svært velkommen økning fra den utgående modellens 133. Dette betyr i praksis at e-up! i 2020 blir langt mer enn en typisk bybil. Hva rekkevidden blir i praksis, vil vi se nærmere på.

Maks hurtigladefart for e-up! er slik den alltid har vært; 40 kW. Det betyr at ladetiden naturligvis øker, selv om større batteri normalt holder høy effekt over lengre tidsrom. Dette vil vi naturligvis også teste.

Batteripakken har heller ikke nå fått aktiv varming og kjøling. Slik vinter- og sommervennlig utstyr legger Volkswagen åpenbart opp til å introdusere først med ID-modellene.

e-up! har fortsatt regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering).

Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren.

2020-modellen kommer forøvrig i to utgaver: Basismodellen Entry og toppmodellen High. Forskjellen i veiledende pris er drøyt 20.000 kroner.

NORMALLADING: e-up! kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 7,2 kW. Med denne kan man fullade på 5-6 timer med 7,2 kW/32A eller 10-11 timer med 3,6 kW/16A. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid 15-16 timer.

HURTIGLADING: CCS-hurtiglading (0-80 prosent) kan nærme seg en time i sommerhalvåret, men kan ta mye mer tid i vinterhalvåret. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Møller Gruppen.

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 258
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):150-250 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):32,3 / 36,8
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):61 / 83
  • Dreiemoment (Nm):210
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 40
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,2
  • Lengde/bredde/høyde (meter):3,60/1,65/1,46
  • Sitteplasser:4
  • Bagasjerom (liter):250
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,45
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.235
  • Topphastighet (km/t):130
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):11,9