Hopp til innhold

Klassisk elbilmyte svekket av ny statistikk: Elbiler er ikke oftere innblandet i ulykker

ELBILER IKKE OVERREPRESENTERT: Fra 2018 til 2023 steg elbilenes andel av personbiler involvert i trafikkulykker med personskade fra 7 prosent til 25 prosent. Men elbilenes andel av personbilbestanden og personbilenes samlede kjørelengder hadde en omtrent identisk økning i den samme perioden, kan tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) i dag fortelle. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Elbiler er ikke oftere involvert i trafikkulykker enn andre biler, viser ferske tall fra SSB. Og i dødsulykker er elbiler faktisk underrepresentert.

I fjor meldte forsikringsselskapet Gjensidige at elbiler er overrepresentert i skadestatistikken.

Også en studie publisert i høst i tidsskriftet Accident Analysis and Prevention antydet at elbiler kan ha større risiko for ulykker enn fossilbiler, men en norsk forsker påpekte til forskning.no at studien hadde sine svakheter

Nå har imidlertid Statistisk sentralbyrå (SSB) publisert tall som tyder på at dette er en myte.

Bli medlem i dag!

Elbiler ikke mer utsatt for ulykker

SSB har på oppdrag for Samferdselsdepartementet sett nærmere på ulykkesstatistikken, og konkluderer slik:

Fra 2018 til 2023 steg elbilenes andel av personbiler involvert i trafikkulykker med personskade fra 7 prosent til 25 prosent. Elbilenes andel av personbilbestanden og personbilenes samlede kjørelengder hadde en omtrent identisk økning i den samme perioden.

Oversatt til klartekst: Elbiler er ikke overrepresentert i ulykkesstatistikken.

SSB skriver følgende om hvordan de kunne trekke denne konklusjonen:

«Statistisk sentralbyrå publiserer månedlig og årlig statistikk om trafikkulykker med personskade, og årlige statistikker om bilparken og kjørelengder

Dette ga SSB muligheten til å koble data fra trafikkulykker med personskade med data fra bilparken for å kunne identifisere personbiler involvert i disse ulykkene og fordele dem etter drivstofftype.

Utrykningsleder i brannvesenet om bilbranner:

– Elbiler er langt tryggere

Deretter kunne SSB sammenlikne de ulike drivstofftypenes prosentandeler av personbiler involvert i ulykker, personbilbestanden og samlede kjørelengder.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Overrepresentert i fotgjengerulykker, underrepresentert i dødsulykker

Selv om SSB konkluderer med at det ikke er noen tegn til at elbilene var overrepresentert i ulykkene i den undersøkte perioden, viser SSBs undersøkelse likevel at bildet er nyansert når de har sett på ulike typer ulykker.

Når det gjelder fotgjengerulykker, ser det ut til at elbilene var overrepresentert på landsbasis gjennom hele den undersøkte perioden.

I de sju største kommunene i Norge med over 100 000 innbyggere var elbilene overrepresentert i fotgjengerulykker i perioden 2018–2021.

I 2022 og 2023 var elbilene fortsatt mest involvert i fotgjengerulykker av alle drivstofftyper i disse kommunene, men avviket mellom deres andel i fotgjengerulykker og i andre ulykker ble betydelig mindre.

Foreløpige SSB-tall for 2023 viser klar nedgang i klimagassutslipp:

Trekker frem elbiler som viktig årsak

Når det gjelder alvorlige ulykker med dødelig utfall, tyder Statistisk sentralbyrås materiale på at elbilene kommer nokså godt ut av statistikken på dette området.

SSB skriver:

«For dødsulykker ser det ut til at elbilene var underrepresentert, både i den første og i den andre halvdelen av den undersøkte perioden, siden deres andel av personbiler involvert i dødsulykker var lavere enn for andre ulykker med personskade.»

Disse elbilene ble krasjtestet av Euro NCAP i 2023:

Bekymret over utviklingen

SSB påpeker likevel at det kan være andre faktorer enn drivstofftype som spiller inn, slik som førerens og kjøretøyets alder, kjønn, geografisk fordeling og ulike bruksmønstre.

Les også