BMW iX3

Den helelektriske SUV-en BMW iX3 kommer til Norge i starten av 2021, og er basert på den siste X3-generasjonen.

iX3-modellen produseres ved BMW Brilliance-fabrikken i Shenyang nordøst for Beijing i Kina, og er ventet til Norge i første kvartal 2021 – omtrent et halvt år etter den opprinnelige planen.

Vintertesting i Arjeplog i Nord-Sverige foregikk allerede vinteren 2018/2019, som igjen betyr at modellen har vært under utvikling i en årrekke.

At den helelektriske modellen deler plattform med fossile X3-utgaver, skyldes BMWs strategiske valg om at alle modeller kan kjøpes med valgfri drivlinje. Dette har de kalt «Power of choice», men et slikt valg kommer ikke uten kompromisser.

iX3 får en batteripakke som får 74 kilowattimer (kWh) netto tilgjengelig til kjøring, av brutto 80 inklusive buffer i topp og bunn. Energitettheten i battericellene skal være økt med 20 prosent sammenlignet med 2020-utgaven av BMW i3 120Ah. Samtidig hevdes det at mengden kobolt er redusert med 62 prosent, uten at det er opplyst noe om absolutte tall.

De 74 kilowattimene skal gi en rekkevidde på maks 460 kilometer etter WLTP-målesyklusen, med 440 kilometer som nedre nivå avhengig av mengden utstyr. Maks hurtigladefart er oppgitt til 150 kW via CCS, som teoretisk skal gi 100 kilometer rekkevidde på ti minutter. Ladeporten finner du forøvrig på høyre side bak.

BMW opplyser at iX3 er utstyrt med siste deres nyeste generasjon av drivlinjer, som skal innebære en betydelig optimalisering målt mot i3-modellen. Siste evolusjonstrinn skal særlig utløse økt energieffektivitet. Varmepumpe er standardutstyr på bilen, men vi kjenner foreløpig ikke til hvilket temperaturintervall den er virksom innenfor.

Der mange først trodde at bilen ville komme med firehjulsdrift, avkreftet BMW dette relativt tidlig. Resultatet er at iX3 kommer utelukkende med bakhjulsdrift. Den vil med andre ord få ett kort mindre på hånden i konkurransen med modeller som Mercedes-Benz EQC 400, Audi (Q4) e-tron, Jaguar I-Pace og etterhvert Tesla Model Y.

Mulighet til å trekke tilhenger er også på plass, selv om tyngden på 750 kilo ikke er blant de sprekeste. Det er likt som I-Pace og kommende Ford Mustang Mach-E, men under halvparten av det øvrige konkurrenter kan skilte med.