Ford Mustang Mach-E

Fords første dedikerte elbil, Mustang Mach-E, kommer med lav innstegspris og batteripakker med god kapasitet.

Mustang Mach-E er en femdørs SUV hjemmehørende i mellomklassen, og er Fords første dedikerte elbil bygd fra bunnen av. I dagens elbilmarked er det åpenbart Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC som er nærmeste konkurrenter, og i løpet av neste år dukker også BMW iX3 opp.

Mustang Mach-E byr på valgfrihet både på batteristørrelse og framkommelighet. Det betyr lav innstegspris for rimeligste utgave med bakhjulsdrift og batteripakke på 75,7 kilowattimer (kWh, brutto). Ved lanseringen var fraprisen for denne satt til 412.000 kroner.

I tillegg kommer batteripakken på 98,8 kWh (av dette skal 93 være utnyttbare til kjøring), som øker prislappen med rundt 50.000 kroner. Med denne kombinasjonen, er den teoretiske WLTP-rekkevidden oppgitt til 600 kilometer.

Valg av firehjulsdrift i tillegg øker prislappen for begge med 70.000-80.000 kroner, og reduserer samtidig rekkevidden. Avhengig av batteristørrelse og valg av bak- eller firehjulsdrift vil Mustang Mach-E veie mellom 1.993 og 2.218 kilo. Mustang Mach-E kommer forøvrig ikke med varmepumpe, men er utstyrt med aktiv varming og kjøling av batteripakken.

De første bilene som kommer til Norge vil være av den såkalte «First Edition»-utgaven. Da er det snakk om «en med alt», største batteripakke og AWD, til 589.000 kroner.

Den minste batteripaken heter «standard range», mens den største heter «long range». Battericellene skal forøvrig produseres av LG Chem, og Ford gir inntrykk av å ha god tilgang.

Mustang Mach-E har en skikkelig frunk – altså bagasjerom – under panseret. Det betyr bagasjevolum på 412 liter bak (det ser større ut i praksis) og ytterligere 100 foran. At det faktisk er litt volum foran, minner mest om Teslas ulike modeller i dagens marked.

Ford er en av eierne bak det voksende IONITY-lynladenettverket, og slik sett er det ingen overraskelse at de legger opp til maks ladefart på 150 kW. Ved lanseringen var det ikke gitt detaljer om hastighet på hjemmelading, men basert på det Ford har indikert er det grunn til å tro at det er snakk om maks 11 kW (400V/16A, 3-fas).

Ladeporten er forøvrig plassert på venstre forskjerm.

I tillegg til en svært interessant prislapp, og en bil som ser ut til å passe bra som familiebil, får de funksjonalitet som «over the air»-oppdateringer av software (OTA, kjent Tesla-praksis i en årrekke) og tilhengervekt på 750 kilo.

Foreløpig er ikke bilen godkjent for taklast, men etter vår mening bør Ford definitivt gå en runde på dette før bilen er klar til levering.

Ford Mustang Mach-E kommer til Norge i fjerde kvartal 2020, etter at forhåndssalget startet rett etter lanseringen 18. november 2019.