IONIQ 5

Den populære bilmodellen Hyundai IONIQ donerer navnet sitt til Hyundais nye elbilsatsning. I første omgang kommer IONIQ 5 – en ny familie-SUV.

Denne modellen er det mange nordmenn som har gledet seg til. Over 10.000 har satt seg på venteliste og nå kan den endelig bestilles. Lanseringsversjonen Ioniq Project 45 er begrenset til kun 3000 biler og reservasjonene følger etter førstemann til mølla-prinsippet.

Hyundai har vært tidlig ute med både ladbart og elektrisk. Det er en av svært få som til og med lanserte en og samme bil med tre forskjellige elektriske drivlinjer, nemlig Hyundai Ioniq, som du både fikk som elektrisk, ladbar hybrid og hybrid. Ioniq  er en sammensetning  av ordene «Ion» og «Unique» og ble først lansert gjennom Hyundais Project Ioniq,  et langsiktig forskings- og utviklingsprosjekt med fokus på miljøvennlig transport. Hyundai var så fornøyd med navnet Ioniq, at det nå skilles ut som et eget helelektrisk bilmerke.

Prisen på 499.000 kroner med alt utsyr inkludert, også firehjulstrekk og 306 hester. I Norge har man sagt rekkevidde på 460 kilometer for firehjulstrekkeren.

Ganske så stor

Crossoveren, som de velger å kalle den, er ganske svær. Den er 4,64 meter lang, 1,89 meter bred og 1,6 meter høy. Det gjør at den blir ganske lik i størrelse som kommende Tesla Model Y og er faktisk noe større enn Mercedes EQC.

Akselavstanden er på hele 3 meter. Det gir mye innvendig plass og voksne kjøreegenskaper. Det er en femseter og bagasjerommet er fleksibelt og er fra 600 liter. Den kan trekke tilhenger på 1600 kilo for firehjulstrekkeren. 1400 for bakhjulstrekkeren.

Lang rekkevidde

Bilen kommer først som en fullspekket Consept 45-utgave med firehjulstrekk og makseffekt på 306 hester, men blir tilgjengelig med bakhjulstrekk senere.

Kun den store batteripakka på 73 kWt er tilgjengelig fra start. Den norske importøren er nøktern med rekkevidden og sier 460 km, selv om fabrikken har antydet 500.

0-100 km/t gjøres unna på 5,2 sekunder og toppfarten er 185 km/t.

Senere kommer det en mindre batteripakke på 58 kWt. Rekkevidde er ikke oppgitt ennå. 

Batteriet er fortsatt Litium-Ion med nikkel, magnesium og kobolt, men skal ifølge Hyundai ha 60 prosent færre deler, noe som skal gjøre pakka mer kompakt og lettere å både kjøle og varme batteripakka etter behov. Den kompakte designen har resultert i 10 prosent økning i energiinnhold i forhold til før. Motorpakkene skal også være mer energieffektive og gi opp til 5 prosent lenger rekkevidde. Firehjulstrekkversjonen kan koble ut motoren på forakselen når verken effekt eller regenerering trengs.

800 volt

Den nye batteripakka har et såkalt multiladesystem som er kompatibelt med både 800- og 400 volts ladere uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. 800 volt tillater tynnere kabling og dermed lavere vekt, samt raskere lading. Hyundai oppgir 220 kW som maksimal ladehastighet.

5 minutter lading gir opptil 100 km rekkevidde og under ideelle forhold skal batteriet kunne lades fra 10-80 prosent på bare 18 minutter.

Plattformen er også forberedt for fremtiden med den såkalte Vehicle to Load-funksjonen (V2L) som gjør det mulig å hente energi fra bilens batteri, til for eksempel huset ditt. Den kan levere tilbake opptil 3,5 kW via stikkontakt i bilen. Kjekt dersom du skal ha party på stranda.

Via hjemmeladeboks kan IONIQ lade med maks 11 kW (400V/16A). Bilen kan også lade og drive annet elektrisk utstyr med effekt opp til 3,6 kW/16A (via 230V-stikkontakt).

Forsetene kan legges ned til 90 grader, om man trenger en høneblund eller har et ekstra langt IKEA-møbel som skal inn. Fronten av bilen består av 256 LED-piksler som ikke bare gir bilen en karakteristisk snute, men også skal gi svært gode lysforhold selv i den sorteste norske natta.

IONIQ skal ifølge Hyundai ha 23 elbiler i sitt sortiment innen 2025. I første omgang kjenner vi til tre elbiler som er planlagt: IONIQ 5, 6 og 7. Førstnevnte blir lansert i Europa i midten av februar 2021, mens de to andre skal lanseres i henholdsvis 2022 og 2024.