Lexus UX 300e

Mange har ventet på elbil fra Toyota-konsernet, og den første modellen blir en kompakt crossover: Lexus UX 300e.

UX-modellen er ganske ny, og ble introdusert som 2019-modell i Norge. Så langt er det den ikke-ladbare hybriden UX 250h som er i salg.

I oktober 2020 blir det en endring på det, og modellen får startpris på 359.900 kroner. Den bygges på den samme GA-C-plattformen som hybriden. Det betyr at mye av batteripakken havner under baksetet, mens tynnere seksjoner plasseres under forsetene.

Batteripakken lagrer 54,3 kilowattimer (kWh), men Lexus lar oss dessverre ikke få vite om dette er bruttokapasitet (inklusive buffer) eller netto tilgjengelig til kjøring.

Maksimal rekkevidde, 400 kilometer, er enn så lenge oppgitt etter den gamle NEDC-standarden. Den må derfor tas med en klype salt, også siden vi ikke kjenner nettostørrelsen på batteripakken.

Men det bør likevel være grunn til å håpe på 300-350 kilometer under optimale forhold. UX 300e skal få fire ulike nivåer for regenerering av bremseenergi, styrt via hendler på rattet.

Lexus holder seg til CHAdeMO-standarden for hurtiglading, i motsetning til de fleste asiatiske produsenter (bortsett fra Nissan) som selger elbil i Europa. Maksimal ladehastighet er satt til ikke altfor imponerende 50 kW.

Ved hjemmelading blir maksimal ladehastighet 6,6 kW (230V/32A, 1-fas). Ladeporten er plassert på høyre bakskjerm.

Crossoveren er forøvrig snaut 4,5 meter lang, 1,52 meter høy, 1,8 meter bred og er registrert for fem personer. Lexus bekrefter at den kommer med appstyring for vitale funksjoner.

Hybridutgaven har maksimal tilhengervekt på 750 kilo, men dette har Lexus dessverre valgt å avvise på den helelektriske utgaven. Det er utvilsomt en negativ faktor i det norske markedet, der det er stor etterspørsel etter dette utstyrstillegget – og stadig flere elbiler får denne muligheten.

Hybridutgaven er kollisjonstestet av EuroNCAP, og kom fra det med gode resultater. Vi legger til grunn samme sikkerhetsnivå for elbilutgaven.