Hopp til innhold

Statens vegvesen åpner kollektivfeltet inn mot hovedstaden: Elbiler ut – foruren­sende lastebiler inn

ÅPNER OPP …: Men stiller ikke utslippskrav. Statens vegvesen vil gi lastebiler tilgang til kollektivfeltet i Oslo. Foto: Rune Nesheim / elbil.no

Statens vegvesen har fått massiv kritikk etter at de stengte kollektivfeltet i Oslo for samkjørende elbilister. Nå tar de grep – men forslaget er ikke det elbilister flest hadde håpet på.

– Vi jobber nå med å etablere et tungtrafikkfelt. Det vil si at vogntog over 7,5 tonn vil få tilgang til kollektivfeltet, sier prosjektleder i Statens vegvesen Halvard Gavelstad til VG.

Det stilles ingen utslippskrav til kjøretøyene som får tilgang.

VG skriver at denne typen felt felt snart er på plass på E6 nordfra, fra Hvam til Tangerud, og sørfra, fra bygrensen til Klemetsrud.

I tillegg er det aktuelt å etablere tungtrafikkfelt på E18 fra Asker mot Sandvika, men det vil først skje etter sommerferien.

Statens vegvesen har fått mye kritikk etter at de i mai stengte kollektivfeltet for samkjørende elbilister. Siden det har veiene inn til Oslo vært preget av kø og kaos.

Og det har ikke hjulpet på frustrasjonen at kollektivfeltet nesten er tomt, og at Ruter har avvist å sette inn flere busser.

Elbil.no sjekket kapasiteten på E18 tidligere i mai:

Vi tok en telling etter at elbilene måtte ut av kollektivfeltet:

Hvor er bussene?

– Ufattelig uklokt

– Endelig har Statens vegvesen skjønt at det var uklokt å stenge kollektivfeltet helt. Og at det å bruke hele veien er smart, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

– Men å prioritere forurensende tungtransport foran elektriske varebiler og samkjørende elbilister er ufattelig uklokt, sier hun og fortsetter:

– Det finnes faktisk over 12.000 elektriske varebiler i Oslo og Akershus. Disse eies av bedrifter som aktivt har tatt et miljøvalg. De blir nå nedprioritert av Statens vegvesen, som heller vil gi en fordel for forurensende vogntog.

Elbilforeningen ber nå om møte med samferdselsministeren om saken.

– UFATTELIG UKLOKT: Christina Bu rister på hodet av Statens vegvesens åpning av kollektivfeltet for forurensende lastebiler. – Utslippsfri transport bør prioriteres, sier hun.

– Fremmer verken utslippskutt eller samkjøring

Det har ikke manglet på forslag som ville gitt bedre utnytting av veikapasiteten:

Både Elbilforeningen og samkjørende elbilister har bedt om at man gir elbiler tilgang til kollektivfeltet på utfartsdager og i helger.

Lokalpolitikere sier trafikksituasjonen har blitt verre for deres innbyggere og bedt Statens vegvesen revurdere tiltakene.

Oslo kommune har bedt om åpning av kollektivfeltet for utslippsfrie nyttekjøretøy, særlig elektriske lastebiler.

Om å åpne kollektivfeltet for forurensende lastebiler, derimot, sier Bu:

– Dette er et tiltak som verken stimulerer til utslippsfrie løsninger eller til samkjøring, sier hun oppgitt.

Ber ministeren om håndsrekning til næringslivet:

– Elektriske nyttekjøretøy bør få kjøre i kollektivfeltet

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bekymret for lav el-andel i næringstransporten

Både byråd Marit Vea (V) og Elbilforeningen har pekt på at el-andelen i næringstransporten er alt for lav.

I sitt brev til samferdselsministeren skriver også byråd Vea at å åpne kollektivfeltet for utslippsfri næringstransport vil være en «håndsrekning til næringslivet, samtidig som det vil stimulere til en raskere overgang til nullutslipp.»

Bu tror at tilgang til kollektivfeltet for elektriske nyttekjøretøy ville kunne overbevist bedrifter om å i større grad satse på utslippsfri transport.

Hun minner om at mens elbil dominerer i nybilsalget for personbil, er bare 4 av 10 varebiler i Oslo og Akershus, elektriske.

Familie som pakker bilen illustrasjon

Få en bedre elbilferie!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også