Audi e-tron GT / RS e-tron GT
Audis første dedikerte elbil etter de høyreiste e-Tron-suvene er en rålekker gran turismo med både komfort og ytelse i toppklasse.
Den helelektriske modelloffensiven fra Audi inneholder ikke bare SUV-er. e-tron GT er Audis svar på Porsches Taycan og bygger på samme plattform. Bilen ligger dermed godt nedpå, og de aller fleste vil føle seg høye når de står ved siden av bilen.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Bilen er nesten fem meter lang (4989 mm), 2,1 m bred og kun 1,4 meter høy.
Selv om bilen har er godkjent for fem passasjerer og har grei bagasjeplass (405 liter bak, 81 liter foran), er bilen tydelig laget for mer morsomme enn praktiske formål. Dette reflekteres blant annet i at bilen ikke kan trekke tilhenger. I baksetet sitter to voksne komfortabelt, men ikke tre.
Bilen kan ha taklast opptil 75 kilo.
Ytelse
e-tron GT Quattro, som standardutgaven heter, leveres med to motorer – en på hver aksling. Dette gir firehjulsdrift og en total motorytelse på 390 kW (530 hestekrefter). Med det gjør bilen unna 0-100 meter på 4,1 sekunder. Toppfarten er 250 km/t.
e-tron GT leveres også i RS-utgave. Da legges det til hester i motoren og sekundene skrelles av resultatene. Med 475 kW yter den 646 hestekrefter, noe som gjør at hundremeteren går unna på svimlende 3,3 sekunder. Toppfarten er den samme.
Drivhjul
Bilen leveres kun som firehjulstrekker.
Batterikapasitet og rekkevidde
Til tross for tilsvarende utnyttbar batteristørrelse (93,4 kWh brutto, 85,7 netto) som sine e-tron-brødre har GT bedre rekkevidde grunnet bedre luftmotstand. Rekkevidden er oppgitt til 488 kilometer (WLTP).
Garanti
Bilen leveres med 5 år eller 100 000 kjørte km – hva enn som kommer først. Batteriet har 8 år eller 160 000 km.
Normallading
På samme måte som Porsche Taycan er bilen bygget på et 800-voltssystem, som har støtte for hele 270 kW hurtiglading. Bilen leveres med standard 11 kW ombordlader, men kan leveres med 22 kW som ekstrautstyr.
- Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 9 timer.
- Med ekstrautstyret 22 kW ombordlader på 22 kW/32A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 40 timer.
Hurtiglading
- Audi e-tron GT kan motta ladehastighet opp mot 270 kW.
- Det betyr at under ideelle forhold går 5 – 80 prosent unna på 22,5 minutter.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til Audi Norge
Les også:
Baneduell: Vi har testet Audi e-tron GT mot Tesla Model 3 Performance
Tekniske spesifikasjoner
Audi e-tron GT
Batterikapasitet brutto | 93.4 kWh |
Batterikapasitet netto | 85.0 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4.1 sek |
Topphastighet | 245 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 4 |
Energiforbruk | 2.16 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 487 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 475 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 355 km |
Egenvekt uten fører | 2350 kg |
Tillatt totalvekt | 2840 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4990 mm |
Bredde karosseri | 1960 mm |
Høyde | 1410 mm |
Bredde m/speil | 2158 mm |
Motorytelse total kW | 390 kW |
Motorytelse total hk | 530 hk |
Dreiemoment total | 640 Nm |
Audi RS e-tron GT
Batterikapasitet brutto | 93.4 kWh |
Batterikapasitet netto | 85.0 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 3.3 sek |
Topphastighet | 250 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 4 |
Energiforbruk | 2.16 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 472 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 460 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 345 km |
Egenvekt uten fører | 2420 kg |
Tillatt totalvekt | 2860 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4990 mm |
Bredde karosseri | 1960 mm |
Høyde | 1410 mm |
Bredde m/speil | 2158 mm |
Motorytelse total kW | 475 kW |
Motorytelse total hk | 646 hk |
Dreiemoment total | 830 Nm |