Audi e-tron GT / RS e-tron GT

Audis første dedikerte elbil etter de høyreiste e-Tron-suvene er en rålekker gran turismo med både komfort og ytelse i toppklasse.

Den helelektriske modelloffensiven fra Audi inneholder ikke bare SUV-er. e-tron GT er Audis svar på Porsches Taycan og bygger på samme plattform. Bilen ligger dermed godt nedpå, og de aller fleste vil føle seg høye når de står ved siden av bilen. Bilen er nesten fem meter lang (4989 mm), 2,1 m bred og kun 1,4 meter høy. Bilen har derfor lavere luftmotstand enn sine eldre elektriske brødre, noe som i praksis  betyr at den har mer rekkevidde å by på enn både e-tron og e-tron Sportback, til tross for tilsvarende utnyttbar batteristørrelse (93,4 kWh brutto, 85,7 netto). Rekkevidden er oppgitt til 488 kilometer (WLTP).  Selv om bilen har er godkjent for fem passasjerer og har grei bagasjeplass (405 liter bak, 81 liter foran), er bilen tydelig laget for mer morsomme enn praktiske formål. Dette reflekteres blant annet i at bilen verken kan ha taklast eller har mulighet for hengerfeste. I baksetet sitter to voksne komfortabelt, men ikke tre. e-tron GT Quattro, som standardutgaven heter, leveres med to motorer – en på hver aksling. Dette gir firehjulsdrift og en total motorytelse på 390 kW (530 hestekrefter). Med det gjør bilen unna 0-100 meter på 4,1 sekunder. Toppfarten er 250 km/t. e-tron GT leveres også i RS-utgave. Da legges det til hester i motoren og sekundene skrelles av resultatene. Med 475 kW yter den 646 hestekrefter, noe som gjør at hundremeteren går unna på svimlende 3,3 sekunder. På samme måte som Porsche Taycan er bilen bygget på et 800-voltssystem, som har støtte for hele 270 kW hurtiglading. Bilen leveres med standard 11 kW ombordlader, men kan leveres med 22 kW som ekstrautstyr. Den enkleste og mest ribba varianten av Audi e-tron GT Quattro begynner på 899 900,- kroner – selv om de aller fleste vil finne seg langt over det når de har lagt til ønsket ekstrautstyr. Audi RS e-tron GT begynner på 1 269 900,- kroner. NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 9 timer. Med ekstrautstyret 22 kW ombordlader på 22 kW/32A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 40 timer. HURTIGLADING: Audi e-tron GT kan motta ladehastighet opp mot 270 kW. Det betyr at under ideelle forhold går 5 – 80 prosent unna på 22,5 minutter. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Audi Norge. Les også vår tester av e-tron GT: Test av Audi e-tron GT: Når ikke helt opp til Taycan Baneduell: Vi har testet Audi e-tron GT mot Tesla Model 3 Performance