BMW i4














BMWs første elbilkombi tilbys i BMWs anerkjente og meget sportslige m-linje.
Kombien som blir levert i slutten av 2021 legger seg inn i et populært segment. BMW I4 er med sine 4,7 meter snaue 9 centimeter lengre enn en av Norges mest solgte biler – Tesla Model 3 – men så og si like høy og bred.
På samme måte som iX-modellene, får i4 i første omgang to ganske forskjellige utgaver, både ytelses- og prismessig. En vesentlig forskjell er at den rimeligere utgaven har bakhjulsdrift, mens xDrive kun er tilgjengelig med M50.
Akkurat som iX, har i4 varmepumpe på plass for å senke energiforbruket til oppvarming vinterstid. Batteripakken kan forvarmes før kjøring, på ordinært vis, via et vanlig PTC-element.
Batteripakken i i4 har en nettokapasitet på 80,7 kilowattimer (kWt) av en brutto på 83,9. Det betyr altså at avsatt buffer er 3,2 kWt, med mindre batteripakken faktisk viser seg å være større enn BMW oppgir.
i4 M50 xDrive har en samlet systemeffekt på 400 kilowatt (kW) eller 544 hestekrefter (795 Nm), som gir 0-100-tid på 3,9 sekunder.
Denne drivlinjen har et oppgitt strømforbruk på 1,8-2,25 kWt/mil avhengig av utstyrsnivå og hjulstørrelse, og en WLTP-rekkevidde på 416-521 kilometer.
Den enklere i4 eDrive-utgaven kommer på sin side med en systemeffekt på 250 kilowatt (kW) eller 340 hestekrefter (430 Nm). Her tar det 5,7 sekunder å komme seg til 100 km/t.
WLTP-rekkevidden er på sin side omtrent 70 kilometer bedre enn for M50-utgaven, med 493-590 kilometer.
Teoretisk maks ladefart er 195 kW, og systemet er basert på 400V-arkitektur (i motsetning til for eksempel Porsche, Kia og Hyundai, som kan ta dobbelt så høy spenning).
Ved AC-lading er standardeffekten 11 kW (400V/16A).
NORMALLADING:
Begge versjonene av BMW i4 leveres med en batteripakke på 80,7 kWt netto og leveres med 11 kW/16A (400V, 3-fas) som standardlader. Da tar fullading 7-8 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 11-12 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 22-23 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 40-41 timer.
HURTIGLADING: Begge modellene av i4 kan lynlade med maksimalt 195 kW DC via CCS-plugg. Det vil si at den under ideelle forhold skal kunne fullades på en halvtime.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos BMW.
Les også:
Prøvekjørt: Denne BMWen kan kurere enda flere fossilhoder (2021)
BMW i4 edrive 40
Batterikapasitet brutto | 83,9 kWh |
Batterikapasitet netto | 80,7 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 5,7 sek |
Topphastighet | 190 km/t |
Egenvekt uten fører | 2125 kg |
Tillatt totalvekt | 2605 kg |
Maksimal tilhengervekt | 1600 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4783 mm |
Bredde karosseri | 1852 mm |
Høyde | 1448 mm |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Motorytelse total kW | 250 kW |
Motorytelse total hk | 340 hk |
Dreiemoment total | 430 Nm |
Energiforbruk | 1,9 kWh / mil |
Rekkevidde WLTP | 590 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 550 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 450 km |
BMW i4 M50
Batterikapasitet brutto | 83,9 kWh |
Batterikapasitet netto | 80,7 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 3,9 sek |
Topphastighet | 225 km/t |
Egenvekt uten fører | 2290 kg |
Tillatt totalvekt | 2735 kg |
Maksimal tilhengervekt | 1600 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4783 mm |
Bredde karosseri | 1852 mm |
Høyde | 1448 mm |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Motorytelse total kW | 400 kW |
Motorytelse total hk | 544 hk |
Dreiemoment total | 795 Nm |
Energiforbruk | 2,2 kWh / mil |
Rekkevidde WLTP | 520 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 500 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 420 km |