BMW i4

BMWs første elbilsedan tilbys i BMWs anerkjente og meget sportslige m-linje

Sedanen som blir levert i slutten av 2021 legger seg inn i et populært segment. BMW I4 er med sine 4,7 meter snaue 9 centimeter lengre enn en av Norges mest solgte biler – Tesla Model 3 – men så og si like høy og bred.

På samme måte som iX-modellene, får i4 i første omgang to ganske forskjellige utgaver, både ytelses- og prismessig. En vesentlig forskjell er at den rimeligere utgaven har bakhjulsdrift, mens xDrive kun er tilgjengelig med M50.

Akkurat som iX, har i4 varmepumpe på plass for å senke energiforbruket til oppvarming vinterstid. Batteripakken kan forvarmes før kjøring, på ordinært vis, via et vanlig PTC-element.

Batteripakken i i4 har en nettokapasitet på 80,7 kilowattimer (kWt) av en brutto på 83,9. Det betyr altså at avsatt buffer er 3,2 kWt, med mindre batteripakken faktisk viser seg å være større enn BMW oppgir.

i4 M50 xDrive har en samlet systemeffekt på 400 kilowatt (kW) eller 544 hestekrefter (795 Nm), som gir 0-100-tid på 3,9 sekunder.

Denne drivlinjen har et oppgitt strømforbruk på 1,8-2,25 kWt/mil avhengig av utstyrsnivå og hjulstørrelse, og en WLTP-rekkevidde på 416-521 kilometer.

Den enklere i4 eDrive-utgaven kommer på sin side med en systemeffekt på 250 kilowatt (kW) eller 340 hestekrefter (430 Nm). Her tar det 5,7 sekunder å komme seg til 100 km/t.

WLTP-rekkevidden er på sin side omtrent 70 kilometer bedre enn for M50-utgaven, med 493-590 kilometer.

Teoretisk maks ladefart er 195 kW, og systemet er basert på 400V-arkitektur (i motsetning til for eksempel Porsche, Kia og Hyundai, som kan ta dobbelt så høy spenning).

Ved AC-lading er standardeffekten 11 kW (400V/16A).

NORMALLADING:

Begge versjonene av BMW i4 leveres med en batteripakke på 80,7 kWt netto og leveres med 11 kW/16A (400V, 3-fas) som standardlader. Da tar fullading 7-8 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 11-12 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 22-23 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 40-41 timer.

HURTIGLADING: Begge modellene av i4 kan lynlade med maksimalt 195 kW DC via CCS-plugg. Det vil si at den under ideelle forhold skal kunne fullades på en halvtime.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos BMW.

Les også:

Prøvekjørt: Denne BMWen kan kurere enda flere fossilhoder (2021)

BMW i4 edrive 40

Batterikapasitet brutto83,9 kWh
Batterikapasitet netto80,7 kWh
Batterigaranti km160000 km
Batterigaranti år8 år
Akselerasjon 0-100 km/t5,7 sek
Topphastighet190 km/t
Egenvekt uten fører2125 kg
Tillatt totalvekt2605 kg
Maksimal tilhengervekt1600 kg
Maksimal taklast75 kg
Lengde4783 mm
Bredde karosseri1852 mm
Høyde1448 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total kW250 kW
Motorytelse total hk340 hk
Dreiemoment total430 Nm
Energiforbruk1,9 kWh / mil
Rekkevidde WLTP590 km
Rekkeviddeanslag sommer550 km
Rekkeviddeanslag vinter450 km

BMW i4 M50

Batterikapasitet brutto83,9 kWh
Batterikapasitet netto80,7 kWh
Batterigaranti km160000 km
Batterigaranti år8 år
Akselerasjon 0-100 km/t3,9 sek
Topphastighet225 km/t
Egenvekt uten fører2290 kg
Tillatt totalvekt2735 kg
Maksimal tilhengervekt1600 kg
Maksimal taklast75 kg
Lengde4783 mm
Bredde karosseri1852 mm
Høyde1448 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total kW400 kW
Motorytelse total hk544 hk
Dreiemoment total795 Nm
Energiforbruk2,2 kWh / mil
Rekkevidde WLTP520 km
Rekkeviddeanslag sommer500 km
Rekkeviddeanslag vinter420 km