BMW iX3

SUV-en BMW iX3 kommer kun med bakhjulsdrift, og har vist seg som en energieffektiv elbil i sin klasse.

iX3-modellen produseres ved BMW Brilliance-fabrikken i Shenyang nordøst for Beijing i Kina, og utleveringene startet sent i første kvartal 2021. Vintertesting i Arjeplog i Nord-Sverige startet allerede vinteren 2018/2019, og under vintertesten i Finnmark og Troms i januar 2021 (se lenke nederst) så vi tydelig at modellen tåler vinteren godt. At den helelektriske modellen deler plattform med fossile X3-utgaver, skyldes BMWs strategiske valg om at alle modeller kan kjøpes med valgfri drivlinje. iX3 har en batteripakke med 74 kilowattimer (kWt) netto tilgjengelig til kjøring, av brutto 80 inklusive buffer i topp og bunn. Energitettheten i battericellene skal være økt med 20 prosent sammenlignet med 2020-utgaven av BMW i3 120Ah. iX3 har en oppgitt rekkevidde på 460 kilometer etter WLTP-målesyklusen, med 440 kilometer som nedre nivå avhengig av mengden utstyr. Maks hurtigladefart er oppgitt til 150 kW via CCS, som teoretisk skal gi 100 kilometer rekkevidde på ti minutter. Ladeporten finner du på høyre side bak. iX3 kommer kommer som nevnt utelukkende med bakhjulsdrift. Modellen er typegodkjent for å trekke tilhenger inntil 750 kilo, og kan bære maks 100 kilo taklast.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 7-8 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 11-12 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 21-22 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 37 timer.

HURTIGLADING: iX3 kan lade med maksimalt 150 kW DC via CCS-plugg.  Hurtiglading fra 0-80 prosent skal ta 34 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos BMW Norge. Les også:

Vintertest av BMW iX3: 310 mil uten tvil (2021)

Duell: BMW iX3-tyvstart mot «krympet» Jaguar I-Pace (2020)