Cupra Born
Synes du VW ID.3 er litt kjedelig? Da kan du se til Cupra – SEATs nye sportsmerke. De har nemlig laget en sporty lillebror til ID.3.
Den helelektriske Cupra Born er lansert på MEB-platformen utviklet av VW-konsernet, som Cupra er en del av.
Batteripakka og motor er derfor av samme oppsett i Cupra som det er i VW ID.3. Riktignok har Cupra gitt bilen et sprekere preg.
Blant annet er hjuloppsettet stivere enn i ID.3 og bøttestoler som skal gi mer sidestøtte i svingene er standard på alle tre modellene.
I tillegg er bilen stylet på en annen måte, med (fake) karbondetaljer og (fake) luftinntak både her og der.
Er Cupra ukjent for deg? Ikke så rart, kanskje.
Cupra var tidligere topptrimmen til det mer kjente spanske merket SEAT – det vil si hadde du en SEAT i Cupra-trim hadde du verstingutgaven av bilen.
I 2018 bestemte SEAT seg for å skille ut dette som et eget merke med en egen sportslig profil.
Cupra har i dag flere modeller, men kun Formentor, en hybrid-SUV og helelektriske Born er tilgjengelig i Norge.
Både SEAT og Cupra er eid av VW-konsernet.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Størrelsesmessig er Born svært lik sin litt mer straighte storebror ID.3.
Lengden er på 4,3 meter, bredden på 1,8 og høyden på 1,54. Bagasjerommet svelger unna 385 liter – og 1.267 om du slår ned baksetene.
Bilen har sitteplass til fem, med mindre du velger den største batteripakken, da kan du kun ha fire personer i bilen.
Årsaken til dette skal være at den største batteripakken veier såpass mye at bilen da ikke vil kunne ta fem personer med bagasje.
Om bilen er full sliter du – du kan nemlig hverken ha taklast eller tilhenger på denne bilen. Skiglade nordmenn blir heller ikke glade for å finne ut at den heller ikke har skiluke i baksetet.
En liten trøst får være at de har varmepumpe installert – noe som sikrer langt bedre effektivitet i varmeanlegget.
Ytelse
Cupra Born leveres i tre ulike modeller:
- Born 58
- Born 58 e-Boost
- Born 77 e-Boost
Tallene indikerer netto batterikapasitet – som da altså er på henholdsvis 58 kWt og 77 kWt. Brutto er 62 kWt og 82 kWt.
Bakhjulsdrift
Her er det god, gammeldags bakhjulsdrift som gjelder.
Batterikapasitet og rekkevidde
Born 58 har en motor på 204 hestekrefter (150 kW) og gjør 0-100 km/t unna på 7,3 sekunder.
Born 58 e-Boost og Born 77 e-Boost har begge 231 hester (170 kW). Born 58 e-Boost gjør 0-100 unna på 6,6 sekunder.
Mens med den større batteripakka (77) gjør og økt vekt at samme øvelse tar 7 sekunder.
Med den minste batteripakka har bilen en rekkevidde på 424 kilometer – 420 om du velger e-Boost. Den største batteripakka gir deg en rekkevidde på 548 kilometer.
Garanti
100.000 km eller 5 år. 8 års garanti på batteriet (160.000 km).
Normallading
- Leveres med 11 kW/32A (400V, 3-fas) som ombordlader.
- Da tar fullading cirka 6 timer med den minste batteripakka, og syv og en halv time med den største.
- Lader man med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) vil det da anslagsvis 9 timer og 12 timer.
- Med 3,6 kW/16 A 18 timer og 23 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 28 timer og 37 timer.
Hurtiglading
- Støtter hurtiglading opptil 120 kW med det minste batteriet og 135 kW med det største.
- Born sier selv at en hurtigladeøkt fra 10-80 prosent vil da ta cirka 35 minutter.
- Våre tester viser at dette stemmer. I vår test, som var fra 20-80 prosent brukte bilen (med minst batteripakke) 32 minutter.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til Cupra Norge
Tekniske spesifikasjoner
Cupra Born 58
Batterikapasitet brutto | 62.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 58.0 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 7.3 sek |
Topphastighet | 160 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,55 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 427 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 400 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 295 km |
Egenvekt uten fører | 1811 kg |
Tillatt totalvekt | 2260 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4322 mm |
Bredde karosseri | 1809 mm |
Høyde | 1540 mm |
Bredde m/speil | 2070 mm |
Motorytelse total kW | 150 kW |
Motorytelse total hk | 204 hk |
Dreiemoment total | 310 Nm |
Cupra Born 58 e-Boost
Batterikapasitet brutto | 62.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 58.0 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 6.6 sek |
Topphastighet | 160 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,57 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 420 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 400 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 290 km |
Egenvekt uten fører | 1824 kg |
Tillatt totalvekt | 2260 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4322 mm |
Bredde karosseri | 1809 mm |
Høyde | 1540 mm |
Bredde m/speil | 2070 mm |
Motorytelse total kW | 170 kW |
Motorytelse total hk | 231 hk |
Dreiemoment total | 310 Nm |
Cupra Born 77 e-Boost
Batterikapasitet brutto | 82.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 77.0 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 7.0 sek |
Topphastighet | 160 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 4 |
Energiforbruk | 1,58 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 550 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 515 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 375 km |
Egenvekt uten fører | 1950 kg |
Tillatt totalvekt | 2300 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4322 mm |
Bredde karosseri | 1809 mm |
Høyde | 1540 mm |
Bredde m/speil | 2070 mm |
Motorytelse total kW | 170 kW |
Motorytelse total hk | 231 hk |
Dreiemoment total | 310 Nm |