Cupra Born

Synes du VW ID.3 er litt kjedelig? Da kan du se til Cupra – SEATs nye sportsmerke. De har nemlig laget en sportslig lillebror til ID.3.

Den helelektriske Cupra Born er lansert på MEB-platformen utviklet av VW-konsernet, som Cupra er en del av. Batteripakka og motor er derfor av samme oppsett i Cupra som det er i VW ID.3. Riktignok har Cupra gitt bilen et sprekere preg. Blant annet er hjuloppsettet stivere enn i ID.3 og bøttestoler som skal gi mer sidestøtte i svingene er standard på alle tre modellene. I tillegg er bilen stylet på en annen måte, med (fake) karbondetaljer og (fake) luftinntak både her og der.

Er Cupra ukjent for deg? Ikke så rart, kanskje. Cupra var tidligere topptrimmen til det mer kjente spanske merket SEAT – det vil si hadde du en SEAT i Cupra-trim hadde du verstingutgaven av bilen. I 2018 bestemte SEAT seg for å skille ut dette som et eget merke med en egen sportslig profil. Cupra har i dag flere modeller, men kun Formentor, en hybrid-SUV og helelektriske Born er tilgjengelig i Norge. Både SEAT og Cupra er eid av VW-konsernet.

Størrelsesmessig er Born svært lik sin litt mer straighte storebror ID.3. Lengden er på 4,3 meter, bredden på 1,8 og høyden på 1,54. Bagasjerommet svelger unna 385 liter – og 1267 om du slår ned baksetene.

Bilen har sitteplass til fem, med mindre du velger den største batteripakken, da kan du kun ha fire personer i bilen. Årsaken til dette skal være at den største batteripakken veier såpass mye at bilen da ikke vil kunne ta fem personer med bagasje.

Om bilen er full sliter du – du kan nemlig hverken ha taklast eller tilhenger på denne bilen. Skiglade nordmenn blir heller ikke glade for å finne ut at den heller ikke har skiluke i baksetet. En liten trøst får være at de har varmepumpe installert – noe som sikrer langt bedre effektivitet i varmeanlegget.

Cupra Born leveres i tre ulike modeller. Born 58, Born 58 e-Boost, og Born 77 e-Boost. Tallene indikerer netto batterikapasitet – som da altså er på henholdsvis 58 kWt og 77 kWt. Brutto er 62 kWt og 82 kWt.

Born 58 har en motor på 204 hestekrefter (150 kW) og gjør 0 – 100 km/t unna på 7,3 sekunder. Born 58 e-Boost og Born 77 e-Boost har begge 231 hester (170 kW). Born 58 e-Boost gjør 0 – 100 unna på 6.6 sekunder, mens med den større batteripakka (77) gjør og økt vekt at samme øvelse tar 7 sekunder.

Med den minste batteripakka har bilen en rekkevidde på 424 kilometer – 420 om du velger e-Boost. Den største batteripakka gir deg en rekkevidde på 548 kilometer.

NORMALLADING:

Cupra Born leveres med 11 kW/32A (400V, 3-fas) som ombordlader. Da tar fullading cirka 6 timer med den minste batteripakka, og syv og en halv time med den største. Lader man med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) vil det da anslagsvis 9 timer og 12 timer. Med 3,6 kW/16 A 18 timer og 23 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 28 timer og 37 timer.

HURTIGLADING:

Cupra Born støtter hurtiglading opptil 120 kW med det minste batteriet og 135 kW med det største. Born sier selv at en hurtigladeøkt fra 10-80% vil da ta cirka 35 minutter. Våre tester viser at dette stemmer. I vår test, som var fra 20-80 % brukte bilen (med minst batteripakke) 32 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Cupra Norge.

Les også vår test av Cupra Born 58: Gjør valget enkelt.

Tekniske spesifikasjoner

Cupra Born 58

Cupra Born 58 e-Boost

Cupra Born 77 e-Boost

Batterikapasitet brutto82 kWh
Batterikapasitet netto77 kWh
Akselerasjon 0-100 km/t7 sek
Topphastighet km/t
Egenvekt uten fører kg
Lengde4322 mm
Bredde karosseri1809 mm
Høyde1540 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total kW170 kW
Motorytelse total hk231 hk
Dreiemoment total310 Nm
Energiforbruk15,8 kWh / mil
Rekkevidde WLTP548 km