Fiat 500

Siste generasjon av Fiat 500 er kun mulig å få som elbil, og har fått god rekkevidde.

500-modellen er basert på en ny og dedikert elbilplattform, og den har vokst en smule siden forrige generasjon. Seks centimeter ekstra i lengden gir en lengde på 3,63 meter, mens bredden er 1,69 og høyden 1,53.

En absolutt nyhet er at 3+1-utgaven kommer med bakhengslet bakdør på passasjersiden, for enklere tilgang til det trange baksetet. Dette er særlig et fortrinn dersom du skal ha barn i bilen.

Batteripakken skal lagre 42 kilowattimer (kWh) brutto, hvorav drøyt 37 skal være netto tilgjengelig til kjøring. Modellen finnes også med batteripakke som lagrer 23,8 kWh brutto, men det er førstnevnte vi fokuserer på her – og som blir volummodellen i Norge.

Med største batteripakke har 500-modellen fått en WLTP-rekkevidde på anstendige 320 kilometer, som altså gjelder blandet kjøring. Fiat gjør dessuten et nummer av at den kan klare 400 kilometer i byen.

Gjenvunnet plast, som Fiat sier er plukket opp fra havet, skal brukes på nytt i bilens interiør. For første gang får 500-modellen mulighet til en viss selvkjøring, nærmere bestemt «level 2».

Fiat har dessuten lagt til en varsellyd for lave hastigheter som skal lyde som musikk: «Det er lyden av den italienske kreative ånden», hevder produsenten selv.

500 er forøvrig en av svært få elbiler som er tilgjengelig som cabriolet. 

Maks CCS-hurtigladehastighet er oppgitt til 85 kW, mens ombordladeren kan ta imot maks 11 kW (400V/16A).

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 3,5-4 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 5-6 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 10-11 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 28-29 timer.

HURTIGLADING: Fiat 500 kan hurtiglade med maksimalt 85 kW DC via CCS-plugg. Vår første test av hurtiglading (via 150 kW-uttak) 20-80 prosent ga ladetid på 32-33 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Fiat Norge.

Les også:

Test: Sjarmklump med rekkevidde (2021)