Hopp til innhold

Ford Explorer

Helelektrisk og langt mindre variant av tidligere gigant hybrid-doning

Ford følger opp populære Ford Mach-E med Explorer. Explorer er bygget på samme plattform som ID-serien til Volkswagen, MEB-plattformen. Flere biler er basert på denne, blant annet også Skoda Enyaq og Audi Q4. Explorer kom til salg i Norge høsten 2024.

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

Som ingressen hinter til må ikke denne bilen blandes med tidligere Ford Explorer hybrid – som er vesentlig større. Med sine 4,47 meter i lengden, 1,87 i bredden og 1,63 i høyden er nye Ford Explorer nemlig en nokså kompakt SUV. Eldre Ford Mach-E er 4,71 meter lang til sammenligning.

Explorer har et bagasjerom på 470 liter, som er større enn Mach-E (402), men har til gjengjeld ingen frunk.

Du kan ha 75 kilo på taket – og kan trekke tilhenger opptil 1200 kg.

Ytelse

Explorer kommer i to ulike varianter i Norge – bakhjulstrekkeren RWD Long Range og firehjulstrekkeren AWD Long Range.

Bakhjulstrekkeren har en toppfart på 180 km/t og akselererer fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder. Motoren yter 210 kW (286 HK).

Firehjulstrekkeren AWD Long Range har samme toppfart, men gjør 0-100 på 5,3 sekunder. Motorene yter til sammen 250 kW (340 HK).

Drivhjul

Explorer kommer enten med bakhjulstrekk eller trekk på alle fire hjula.

Batterikapasitet og rekkevidde

Explorer kommer med et batteri på 77 kWt netto (82 brutto). Rekkevidden på bakhjulstrekkeren oppgis fra 544 til 602 km, mens firehjulstrekkeren er oppgitt fra 532 til 566. Rekkevidden varierer fra valgt utstyr (større felger gir blant annet mindre rekkevidde).

Garanti

Ford har 5 års garanti eller 100 000 kjørte kilometer (hva enn som inntreffer først).

Normallading

Hurtiglading

Tekniske spesifikasjoner