Ford Mustang Mach-E

Fords første fullblods elbil snakker absolutt til elbilskeptikere, med gedigen batteripakke og motorlyd som gir historisk Mustang-sus i ørene.

Fords første elbil lot vente på seg – og tok seg enda mer tid enn noen hadde regnet med. Bilen skulle egentlig være tilgjengelig i 2020, men grunnet Covid-19 kom den ikke på markedet før første kvartal 2021.

Ford Mach-E plasserer seg i den populære crossover/SUV-kategorien og er nok en bil svært mange hytteglade nordmenn vil ha på blokka når ny elbil vurderes. Bilen er tilgjengelig med både fire- og bakhjulsdrift, i kombinasjon med stor eller mindre batteripakke.

Valget av batteripakkene er 98,8 kWt (88 netto) eller 75,7 (68 netto). Det gir henholdsvis 400 km (WLTP) for den minste batteripakka i firehjulsdrift eller 440 km med bakhjulsdrift. Med den største batteripakka får du hele 610 km med bakhjulsdrift eller 540 km om du ønsker trekk på alle hjula. Ford Mach-E er 4,7 meter lang, 1,8 meter bred og 1,62 meter høy og har et bakre bagasjerom på 402 liter, og et svært fremre bagasjerom, så kalt «frunk», på 81 eller 100 liter – avhengig om du velger firehjulstrekk eller bakhjulsdrevet bil. Frunken har drenering, så her kan man sette sine skitne støvler og spyle dem av.

Prislappen vaker helt oppunder 600.000 kroner for en firehjulstrekkeren med den største batteripakka og i praksis det du kan ønske deg av tilleggsutstyr.  Mach-E har en innstegspris på 412.000 kroner, da har du ikke like mye ekstrautstyr og får bakhjulsdrev og den minste batteripakka.

Ford Mach-E har dessverre ikke mulighet for taklast, men kan trekke tilhenger inntil 750 kg. NORMALLADING: Med 10,5 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading ca 7-9 timer avhengig av størrelsen på batteripakka. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 10-12 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 20-25 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 30-35 timer. HURTIGLADING: Mach-e med største batteripakke kan lynlade med maksimalt 150 kW DC via CCS-plugg, mens den minste lader på 115 kW. Våre første tester av lynlading (via 150 kW-uttak) 20-80 prosent tok i underkant av førti minutter. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Ford Norge. Les også: Test av Ford Mustang Mach-E: Veldig nær det helt store (2021)