












Ford Focus Electric (2013-2018)
Den elektriske Ford Focus-modellen først til Norge sommeren 2013. I juni 2017 var den oppgraderte utgaven, som kan hurtiglades, endelig på plass. Våren 2018 forsvant den fra markedet for nå.
Ved lanseringen av en ny Focus-generasjon, valgte Ford nemlig å kutte spesialtilpasset elektrisk drivlinje i modellen. En av grunnene er at Ford fortsatt – dessverre – ikke har en plattform for å bygge slike biler.
Mye av årsaken til at elektrisk Focus ikke slo an i 2013, lå i en startpris om ble vurdert som for høy. I løpet av fire år maktet den ikke å friste flere enn cirka 400 kjøpere.
Mangelen på DC-hurtiglading var likevel modellens største utfordring. Med 2017-modellen er dette historie, og batteripakken har ikke minst fått 45 prosent mer ytelse (opp fra 19,6/23 til 29,5/33,5 kWh). Focus kan hurtiglades med inntil 50 kW effekt (DC), og 29,5 kWh er utnyttbare til kjøring.
Batteripakken legger fortsatt beslag på store deler av bagasjerommet (siden modellen ikke er bygd på en egen elektrisk plattform). Focus er fortsatt greit standardutstyrt for normallading, med ombordlader (AC) på 6,6 kW (krever 32A-kurs).
Når det gjelder kjøreegenskaper kan den elektriske Focusen måle seg med de fleste elektriske konkurrenter i kompaktklassen.
NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A tar det 16 timer / 3,6 kW/16A tar ti timer / 7,2 kW/32A (6,6 kW) tar fem timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).
HURTIGLADING: 0-80 prosent tar mindre enn 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos importøren Ford Motor Norge AS.
Les også:
Ford Focus Electric: Mye bedre enn før (2017
Sammenligningstest: Volkswagen e-Golf mot Ford Focus og Kia Soul (2017)
Focus holder omtrent hva den lover (2013)
Hvis utseende og kjørefølelse teller mye (2013)