Honda e

Honda e er den aller første elbilen fra den japanske produsenten, og den skal slekte på Civic-modellen som ble lansert i 1973.

Med Honda e er det først og fremst en urban bil japanerne presenterer. Den er merkets første rene elbil, og det ble åpnet for forhåndsreservasjoner i mai 2019 – i Norge, Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Den desigmessige inspirasjonen har Honda hentet fra Civic-modellen, som kom på markedet i 1973. Det betyr et visst retropreg.

Honda e har mye aktivt sikkerhetsutstyr, blant annet adaptiv cruisekontroll og filholderassistent. Ikke minst har den kameraspeil, i tillegg til et svært iøynefallende dashbord – med en berøringsskjerm som dekker store deler av bredden.

Det er foreløpig uklart hvor mye batterikapasitet Honda e har netto til kjøring, men totalkapasiteten er oppgitt til 35,5 kilowattimer (kWh).

Det skal gi en WLTP-rekkevidde på 222 kilometer dersom bilen er utstyrt med 16 tommer store hjul, eller 210 dersom man går opp en tomme. Sistnevnte gjelder Advance-utgaven, som byr på 18 hestekrefter ekstra motorkraft (113 kW / 154 hk).

Batteripakken er utstyrt med aktiv varming og kjøling (væskebasert), både for å klare vinteren bedre og kunne håndtere hyppig hurtiglading om sommeren. Honda e har forøvrig en ombordlader som håndterer maks 6,6 kW (230V, 1-fas).

Appen er kalt Honda+, og gir blant annet mulighet til å starte og stoppe lading eller forhåndsinnstille når bilen skal lades. Man kan også bruke appen til å åpne og låse bilen.

Honda e er dessverre ikke typegodkjent for verken taklast eller tilhenger.

NORMALLADING: Med forbehold om endelig nettokapasitet i batteripakken, har vi gjort anslag på ladetider. Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 16-17 timer. Med 3,6 kW/16A 9-10 timer og 7,2 kW/32 A 5-6 timer (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 31 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. I vår første test brukte bilen samme tid fra 23-80 prosent med driftsvarmt batteri. Teoretisk maksfart skal være 60 kW, men det er svært lite å hente på å benytte en dyrere lynlader (typisk 150 kW) kontra en standard 50 kW-lader.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Honda.

Les også:

Duelltest: Mini og Honda – like store, men svært ulike (2020)