Hyundai IONIQ (2020)
Etter tre år fikk den mest energieffektive elbilen på markedet mer batterikapasitet og apptilkobling.
Mange ventet på mer, men fasiten ble til slutt en batteripakke med 38,3 kilowattimer (kWh) brutto. Dette skal i sin tur gi 32 prosent mer rekkevidde enn førsteutgaven, som kom til Norge sensommeren 2016.
For å få plass til den økte batterikapasiteten i et ellers uendret chassis, opplyser Hyundai at oppbygningen er annerledes. Dette brukes som forklaring på at hurtigladehastigheten faktisk er vesentlig dårligere enn på førsteutgaven.
Under vår første langtest undersøkte vi naturligvis hurtigladefart, og her skuffet dessverre IONIQ. I praksis viste det seg å være nytteløst til å koble denne bilen til en lynlader (150 kW), og vi endte med gjennomsnittseffekt (fra 0-80 prosent) på magre 30,2 kW. Mye tyder på at makseffekten bare ligger 10-15 kW over dette. Nærmere detaljer får du ved å lese vår test.
I den samme testen, under sure og høstkalde forhold (november 2019), oppnådde vi en rekkevidde på snaut 272 kilometer.
IONIQ er altså fortsatt er en meget energieffektiv elbil, samtidig som den er lettkjørt. Dersom man ikke er avhengig av å hurtiglade raskt og ofte, kan derfor IONIQ være et godt valg innenfor et definert bruksmønster.
Apptilgang er omsider også på plass via MyHyundai-appen (Blue Link), og vil gjøre livet med IONIQ enda mer komfortabelt. I tillegg er det et nytt grensesnitt på plass i infotainmentsystemet, og det er kommet på plass en skikkelig berøringsskjerm midt på dashbordet.
Regenerering av bremseenergi skjer enkelt via hendler på rattet.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Lengden på bilen er 4,47 meter, bredden er på 1,82 og høyden er på 1,45 meter.
Bagasjerommet er på 350 liter.
Ioniq kan ha sykkelfeste på hengerfestet, men ikke mer enn 65 kilo.
Bilen kan ikke ha taklast.
Ytelse
Hyundai IONIQ Electric leveres med en motor på 101 kW (136 hestekrefter). Dette gir 295 Nm.
0-100 km/t gjøres da unna på 9,9 sekunder, og toppfarten er på 165 km/t.
Forbruket til Hyundai IONIQ er på lave 1, 38 kWt per mil.
Drivhjul
Hyundai IONIQ leveres kun med forhjulstrekk.
Batterikapasitet og rekkevidde
2020-utgaven av Ioniq har en batteripakke med 38,3 kilowattimer (kWt) brutto, hvorav 37 skal være tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde målt etter WLTP-standarden på 311 kilometer.
Garanti
Hyundai Ioniq selges ikke som nybil lenger.
Normallading
- Hyundai IONIQ kommer med en AC-ombordlader på 7,2 kW (230V, 1-fas) som standard.
- Med denne kan man fullade på rundt seks timer med 7,2 kW/32A eller 11-12 timer med 3,6 kW/16A.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid 17-18 timer.
Hurtiglading
- Ifølge Hyundai skal Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) ta 54 minutter med uttak som leverer 100 kW.
- Nytteverdien av slik effekt er svært begrenset (i vår første test tok det 66 minutter på en slik), siden det kun skal ta tre minutter mer med en klassisk 50 kW-hurtiglader.
- Vi anbefaler derfor å benytte slike.
Tekniske spesifikasjoner
Batterikapasitet brutto | 40.4 kWh |
Batterikapasitet netto | 38.3 kWh |
Batterigaranti km | 200000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 9.7 sek |
Topphastighet | 165 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,38 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 311 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 290 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 205 km |
Egenvekt uten fører | 1602 kg |
Tillatt totalvekt | 1970 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4470 mm |
Bredde karosseri | 1820 mm |
Høyde | 1450 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 100 kW |
Motorytelse total hk | 136 hk |
Dreiemoment total | 295 Nm |