Hopp til innhold

Hyundai IONIQ (2020)

Etter tre år fikk den mest energieffektive elbilen på markedet mer batterikapasitet og apptilkobling.

Mange ventet på mer, men fasiten ble til slutt en batteripakke med 38,3 kilowattimer (kWh) brutto. Dette skal i sin tur gi 32 prosent mer rekkevidde enn førsteutgaven, som kom til Norge sensommeren 2016.

For å få plass til den økte batterikapasiteten i et ellers uendret chassis, opplyser Hyundai at oppbygningen er annerledes. Dette brukes som forklaring på at hurtigladehastigheten faktisk er vesentlig dårligere enn på førsteutgaven.

Under vår første langtest undersøkte vi naturligvis hurtigladefart, og her skuffet dessverre IONIQ. I praksis viste det seg å være nytteløst til å koble denne bilen til en lynlader (150 kW), og vi endte med gjennomsnittseffekt (fra 0-80 prosent) på magre 30,2 kW. Mye tyder på at makseffekten bare ligger 10-15 kW over dette. Nærmere detaljer får du ved å lese vår test.

I den samme testen, under sure og høstkalde forhold (november 2019), oppnådde vi en rekkevidde på snaut 272 kilometer.

IONIQ er altså fortsatt er en meget energieffektiv elbil, samtidig som den er lettkjørt. Dersom man ikke er avhengig av å hurtiglade raskt og ofte, kan derfor IONIQ være et godt valg innenfor et definert bruksmønster.


Apptilgang er omsider også på plass via MyHyundai-appen (Blue Link), og vil gjøre livet med IONIQ enda mer komfortabelt. I tillegg er det et nytt grensesnitt på plass i infotainmentsystemet, og det er kommet på plass en skikkelig berøringsskjerm midt på dashbordet.

Regenerering av bremseenergi skjer enkelt via hendler på rattet.

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

Lengden på bilen er 4,47 meter, bredden er på 1,82 og høyden er på 1,45 meter.

Bagasjerommet er på 350 liter.

Ioniq kan ha sykkelfeste på hengerfestet, men ikke mer enn 65 kilo.

Bilen kan ikke ha taklast.

Ytelse

Hyundai IONIQ Electric leveres med en motor på 101 kW (136 hestekrefter). Dette gir 295 Nm.

0-100 km/t gjøres da unna på 9,9 sekunder, og toppfarten er på 165 km/t.

Forbruket til Hyundai IONIQ er på lave 1, 38 kWt per mil.

Drivhjul

Hyundai IONIQ leveres kun med forhjulstrekk.

Batterikapasitet og rekkevidde

2020-utgaven av Ioniq har en batteripakke med 38,3 kilowattimer (kWt) brutto, hvorav 37 skal være tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde målt etter WLTP-standarden på 311 kilometer.

Garanti

Hyundai Ioniq selges ikke som nybil lenger.

Normallading

Hurtiglading

Tekniske spesifikasjoner

Batterikapasitet brutto40.4 kWh
Batterikapasitet netto38.3 kWh
Batterigaranti km200000 km
Batterigaranti år8 år
Akselerasjon 0-100 km/t9.7 sek
Topphastighet165 km/t
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Energiforbruk1,38 kWh / mil
Rekkevidde NEDC km
Rekkevidde WLTP311 km
Rekkeviddeanslag sommer290 km
Rekkeviddeanslag vinter205 km
Egenvekt uten fører1602 kg
Tillatt totalvekt1970 kg
Maksimal tilhengervekt0 kg
Maksimal taklast0 kg
Lengde4470 mm
Bredde karosseri1820 mm
Høyde1450 mm
Bredde m/speil mm
Motorytelse total kW100 kW
Motorytelse total hk136 hk
Dreiemoment total295 Nm