Hyundai Kona EV (64 kWh)

Hyundai klarte å vri inn et stort batteri i en Kona-plattform som også er tilpasset fossil drivlinje. Resultatet: Første reelle rekkeviddeutfordrer til Opel Ampera-e i kompaktklassen.

I midten av juli 2018 var det endelig klart for Europa-lansering i Oslo-området. Da var allerede 7.000 norske kontrakter signert for den kompakte SUV-en/crossoveren, som det var stilt store forventninger til. Batteripakkens nettokapasitet er 64 kilowattimer (kWh), mens brutto skal være rundt 67. Det betyr at førstnevnte tall beskriver energien som er tilgjengelig til kjøring, og dette skal gi en WLTP-rekkevidde på 449 kilometer. Hyundai har forøvrig valgt kun å ta inn utgaven med det 64 kWh store batteriet til Norge, men det finnes også en rimeligere versjon med 39,2. Hyundai Kona EV delte fra start mye med sine bensinmotoriserte søsken. Ved inngangen til 2021 har de helelektriske utgavene kun selskap av en ladbar variant. En av de negative faktorene fra start var elbilutgaven ikke var å få med tilhengerfeste. Fra 2020 er imidlertid modellen typegodkjent for å trekke 300 kilo. Batteripakken i elbilen er plassert under for- og bakseter, og at bilen er elektrisk stjeler kun marginal bagasjeplass. Hovedårsaken er et eget rom under gulvet til ladekabler. Bagasjevolumet (332 liter) er uansett middels i kompaktklassen; merkbart større enn Kia Soul, omtrent som Renault Zoe og vesentlig mindre enn Nissan LEAF. Kona EV skiller seg ut ved at den kan levere rekkevidder opp mot 500 kilometer, ved nøysom landeveiskjøring under optimale forhold. Vår landeveistest indikerte rundt 460 kilometer ved sommerlige forhold, og et gjennomsnittsforbruk av strøm ned mot 1,2 kWh/mil. Under vår vintertest i 2019 viste Kona klart at den enkelt klarer rekkevidder over 300 kilometer, som indikert på strekningen fra Evje til Haukeligrend. Fra starten i 2018 manglet Kona appstyring for viktige funksjoner som forvarming og lading. På 2020-modellen ble ombordladeren oppgradert til 11 kW (400V/16A, 3-fas). Samtidig kom apptilkobling (MyHyundai med BlueLink) og andre oppdateringer på infotainment. Kona har dessuten aktiv varming/kjøling av batteripakke, varmepumpe og mulighet for oppvarming kun av førersonen. Alt bidrar til bedrede vinteregenskaper. NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 29 timer, 18 timer med 3,6 kW/16A og 9,5 time med 7,2 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt). På 2020-modellen er ombordladeren oppgradert til 11 kW (400V/16A, 3-fas). HURTIGLADING: Hyundai Kona EV kan lade med maksimalt 80 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). Ifølge Hyundai skal 0-80 prosent (med denne effekten) ta rundt 54 minutter i sommerhalvåret. Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Hyundai Motor Norway. Les også: Slik gjorde Hyundai Kona det i vår store vintertest (2019) Hyundai Kona: Tøft å få tømt batteriet (2018)