Hopp til innhold

ID. Buzz

Endelig er den kjente og kjære folkevognbussen her i helektrisk drakt!

Et av Volkswagens største ikoner er den aller første folkevognbussen med delt frontrute og bitte små baklykter. Det var den andre bilen Volkswagen bygde etter Bobla og ble kalt Type 2 da den ble lansert i 1950.

Sambautgaven med 21 vinduer går for mange millioner, og den populære modellen ble ikke avløst før i 1967. Og nå, over femti år senere, er den tilbake og endelig i bærekraftig og elektrisk utgave.

I førsteomgang kommer ‘bussen’ som personbil og ikke som buss. Den første utgaven som ruller på norske veier har nemlig kun to seterader med plass til fem voksne. Bilen er også tilgjengelig som varebil.

På sikt skal det komme en lengre utgave der man har muligheten for syv seter. På sikt vil også ID. Buzz leveres som GTX, det vil si litt røffere design, noe høyere materialkvalitet på interiøret – og viktigst: muligheten for firehjulstrekk.

Lengden på 4,7 meter er heller ikke spesielt ‘bussete’ og er tilsvarende lengde man f. eks finner på Mustang Mach-E og faktisk kortere enn storselgeren Tesla Model Y. Videre er Buzz 1,98 meter bred og 1,92 meter høy.

ID. Buzz er bygget på samme plattform som de andre bilene i ID-serien (MEB-plattformen). Derfor ser man en del likheter på drivlinje og batteri, samt i hvilken rekkefølge utgavene av bilen blir lansert.

Den første utgaven av ID. Buzz leveres kun med bakhjulsdrift. Akselen bak drives av en motor på 150 kW som yter 204 hestekrefter. Dette betyr at den søte kassebilen gjør 0-100 kilometer i timen på 10,2 sekunder og en toppfart som er elektronisk begrenset til 145 kilometer i timen.

Batteriet er av den største varianten vi allerede finner på andre modeller i ID-serien, et batteri på 82 kWt brutto som gir 78 kWt nettokapasitet.

Men med aerodynamikk som en murstein betyr dette at ID. Buzz får en god del lavere rekkevidde enn sine søsken: 423 kilometer (WLTP). Dette er derimot svært respektabelt for denne typen bil.

Der ID. Buzz virkelig skinner er i lastekapasitet. Med alle seter nede har du 2205 liter, men selv med bakseteraden oppe har du ennå hele 1121 liter til gode.

Om ikke 1121 liter med bagasjerom er nok til deg har du også mulighet til å sette på taklast (opptil 100 kilo) og ha med en liten henger (1000 kilo).

Du skal derimot være obs på at ID. Buzz har forholdsvis lav nyttelast: 454 kilo. Har man fem voksne i bilen er det ikke mye kilo igjen til bagasje.

ID. Buzz leveres med en 11 kW ombordlader og kan ta hurtiglading via CCS opptil 170 kW. De første modellene av ID. Buzz leveres dessverre uten varmepumpe.

ID. Buzz leveres med 5 år eller 100 000 km garanti (hva enn som inntreffer først).

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 7 timer, med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) cirka 12 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 24 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 37 timer.

HURTIGLADING: ID. Buzz hurtiglader med maks 170 kW DC via CCS-plugg. I vår test brukte vi 32 minutter fra 10 til 80 prosent.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Ytterligere informasjon og oppdaterte priser finner du hos VW.

Les også: Duelltest: ID. Buzz Pro vs. Tesla Model Y Performance: Samme pris – to ulike verdener

Tekniske spesifikasjoner

Batterikapasitet brutto82 kWh
Batterikapasitet netto77 kWh
Akselerasjon 0-100 km/t10,2 sek
Topphastighet145 km/t
Egenvekt uten fører2486 kg
Tillatt totalvekt kg
Maksimal tilhengervekt750 kg
Maksimal taklast100 kg
Lengde4712 mm
Bredde karosseri1985 mm
Høyde1927 mm
Bredde m/speil2212 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total kW150 kW
Motorytelse total hk204 hk
Dreiemoment total310 Nm
Energiforbruk1,82 kWh / mil
Rekkevidde WLTP423 km