Hyundai IONIQ 5

Crossoveren IONIQ 5 har mye plass til både folk og bagasje, kan lade opp batteridrillen og leverer lynladefart på et nytt nivå for klassen.

Den første utgaven som kom til Norge på forsommeren 2021, bar navnet IONIQ Project 45 AWD (oppgitte tekniske data gjelder denne).

I det ordinære modellprogrammet finner vi imidlertid både bakhjuls- og firehjulsdrevne utgaver, men alle har den samme batteripakken. Den har 72,6 kilowattimer (kWt) tilgjengelig til kjøring, av en brutto på 77,4. Senere kommer det også en mindre batteripakke på 58 kWt.

Den nye batteripakken har et såkalt multiladesystem som er kompatibelt med lynladere som leverer både 800 og 400 volt uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. Den høyere spenningen tillater tynnere kabling, og dermed lavere vekt og raskere lading. Hyundai oppgir 220 kW som maksimal ladehastighet.

Bilen kan også lade og drive annet elektrisk utstyr med effekt opp til 3,6 kW/16A (via 230V-stikkontakt).

Den firehjulsdrevne utgaven har en WLTP-oppgitt rekkevidde på 460 kilometer, mens den bakhjulsdrevne skal rulle noe lenger.

IONIQ er forøvrig lansert som eget undermerke til Hyundai. Ordet er en sammensetning  av ordene «ion» og «unique», og vi stiftet først bekjentskap med det på produksjonsmodellen Hyundai IONIQ i 2016. Den var den til da mest energieffektive elbilen på markedet, og vår første test (se lenke nederst) viser at IONIQ 5 tar vare på arven.

Crossoveren, som de velger å kalle den, er ganske svær. Den er 4,64 meter lang, 1,89 meter bred og 1,6 meter høy. Det gjør at den blir ganske lik i størrelse som kommende Tesla Model Y og er faktisk noe større enn Mercedes-Benz EQC.

Akselavstanden er hele tre meter, med relativt små overheng foran og bak. Det gir mye innvendig plass, både til folk og bagasje. Bagasjerommet skal klare 531 liter, og understøttes av et baksete som kan flyttes i lengderetningen.

IONIQ 5 kan ikke minst trekke tilhenger på 1.600 kilo når den har firehjulstrekk, mens bakhjulsdrevne utgaver klarer 1.400. Maksimal taklast er 80 kilo.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 6-7 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 10-11 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 20-21 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 36 timer.

HURTIGLADING: IONIQ 5 med største batteripakke kan altså lynlade med maksimalt 220 kW DC via CCS-plugg. Med sistnevnte skal ladetiden fra 10 til 80 prosent ideelt sett være 18 minutter, og våre tester viser at dette absolutt er innen rekkevidde under gode forhold.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Hyundai Norge.

Les også:

Test av IONIQ 5: Nytt romskip i klassen (2021)

PS. Testduell mot Polestar 2 kommer 12. juli.


Tekniske spesifikasjoner IONIQ 5 2wd

Batterikapasitet brutto72,6 kWh
Batterigaranti km160000 km
Batterigaranti år8 år
Akselerasjon 0-100 km/t7,4 sek
Topphastighet185 km/t
Egenvekt uten fører1910 kg
Tillatt totalvekt2430 kg
Maksimal tilhengervekt1600 kg
Maksimal taklast80 kg
Lengde4635 mm
Bredde karosseri1890 mm
Høyde1605 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total hk217 hk
Dreiemoment total350 Nm
Energiforbruk16.8 kWh / mil
Rekkevidde WLTP481 km
Rekkeviddeanslag sommer470 km
Rekkeviddeanslag vinter310 km


Tekniske spesifikasjoner IONIQ 5 4wd

Batterikapasitet brutto72,6 kWh
Batterigaranti km160000 km
Batterigaranti år8 år
Akselerasjon 0-100 km/t5,2 sek
Topphastighet185 km/t
Egenvekt uten fører2020 kg
Tillatt totalvekt2540 kg
Maksimal tilhengervekt1600 kg
Maksimal taklast80 kg
Lengde4635 mm
Bredde karosseri1890 mm
Høyde1605 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total hk305 hk
Dreiemoment total605 Nm
Energiforbruk17.7 kWh / mil
Rekkevidde WLTP460 km
Rekkeviddeanslag sommer450 km
Rekkeviddeanslag vinter300 km