Kia Soul Electric (2014)
Den første varianten av Kia Soul – Soul Electric kom sensommeren 2014. Våren 2017 ble en lett oppgradert utgave lansert.
Importøren Kia Bil Norge AS har i perioder vært nødt til å støvsuge andre markeder, særlig Tyskland, for å tilfredsstille den norske etterspørselen. Trolig kunne det derfor vært solgt langt flere Soul i Norge i løpet av de første årene.
I 2019 kom det en helt ny variant av Kia Soul – denne gangen kalt e-Soul. Les om den bilen her.
Soul Electric er godt basisutstyrt. Det mest elbil-essensielle er 6,6 kW ombordlader (AC), batterivarmer og oppvarmet ratt. Det er også mulig å få varmepumpe på det høyeste utstyrsnivået (Exclusive). Denne gjenvinner varmen fra kjølevæsken i drivverket, og betyr forbedret rekkevidde vinterstid.
Den oppgraderte utgaven (2017) kommer med tre kilowattimer (kWt) ekstra, utnyttbar batteriytelse (opp fra 27 til 30). Det er ingen stor økning, rettere sagt 11 prosent. Det gir i praksis 2-2,5 mil ekstra rekkevidde målt mot førsteutgaven, og vektøkningen er beskjedne 13 kilo
Størrelse, bagasjeplass og taklast
Kia Soul Electric er 4,14 meter lang, 1,8 bred og 1,6 meter høy.
Bagasjerommet rommer kun 281 liter, men man kan ha skiboks på taket – bilen tillater nemlig taklast opptil 80 kilo.
Soul kan ikke trekke tilhenger.
Ytelse
Soul har en motor som yter 81 kW (111 hestekrefter). Dette gjør at 0-100 km/t går unna på 11,2 sekunder. Topphastighet er 145 km/t.
Forbruket er oppgitt til 1,47 kWt/mil.
Drivhjul
Soul leveres kun med forhjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
Soul Electric leveres enten med batteri på 27 eller 30 kWt.
Dette gir en rekkevidde målt etter NEDC på henholdsvis 212 eller 250 kilometer. I virkeligheten er nok rekkevidden nærmere 170 og 210 kilometer.
Garanti
Kia Soul Electric selges ikke lenger som nybil.
Normallading
- Med 2,3 kW/10A tar det rundt 16 timer
- Med 3,6 kW/16A tar det ti timer
- 7,2 kW/32A (6,6 kW) tar fem timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A.
Hurtiglading
- CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret.
Les også:
Kia Soul slo Nissan LEAF i forbruksduell (2018)
Sammenligningstest: Volkswagen e-Golf mot Ford Focus og Kia Soul (2017)
Vi har testet topputstyrt Kia Soul (2014)
Tekniske spesifikasjoner Soul 27 kWt
Batterikapasitet brutto | 30.5 kWh |
Batterikapasitet netto | 27.0 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 11.2 sek |
Topphastighet | 145 km/t |
Hurtiglading, type | CHAdeMo |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,47 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 212 km |
Rekkevidde WLTP | 180 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 180 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 130 km |
Egenvekt uten fører | 1565 kg |
Tillatt totalvekt | 1960 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4140 mm |
Bredde karosseri | 1800 mm |
Høyde | 1593 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 81 kW |
Motorytelse total hk | 111 hk |
Dreiemoment total | 285 Nm |
Tekniske spesifikasjoner Soul 30 kWt
Batterikapasitet brutto | 33.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 30.0 kWh |
Batterigaranti km | 150000 km |
Batterigaranti år | 7 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 11.2 sek |
Topphastighet | 145 km/t |
Hurtiglading, type | CHAdeMo |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,43 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 250 km |
Rekkevidde WLTP | 220 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 195 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 145 km |
Egenvekt uten fører | 1580 kg |
Tillatt totalvekt | 1960 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4140 mm |
Bredde karosseri | 1800 mm |
Høyde | 1593 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 81 kW |
Motorytelse total hk | 111 hk |
Dreiemoment total | 285 Nm |