Maxus Euniq6
Maxus begynte så smått med varebiler i Norge. Deretter kom flerbruksvarianten av en av varebilene, Euniq5. I 2022 kom den første rene personbilen, SUVen Maxus Euniq6.
Maxus har etter hvert blitt et nokså kjent syn på norske veier. Varebilene har solgt godt, og flerbruksbilen Euniq5 er også blitt et forholdsvis vanlig syn.
Likevel, nordmenns favorittbokstaver i bilsammenheng må være S U V.
I hvert fall om vi ser på salgstallene. SUVene dominerer og med Maxus Euniq6 regner vi derfor med at det blir enda flere Maxuser å se på norske veier.
Bilen leveres kun i én utstyrsvariant og koster da 399.900 kroner ved publisering av denne artikkelen (vår 2022).
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Maxus Euniq6 er en mellomstor SUV, Med en lengde på 4,73 meter, bredde på 1,86 og en høyde på hele 1,73 meter, er den på størrelse med Tesla Model Y.
Euniq6 har enormt med innvendig plass. Når du åpner bakluka, er rommet du ser ved første øyekast 510 liter.
Men ved å lage en norsk løsning med varebilombyggeren Lafinto i Fredrikstad, har man fått til et svært lettlastet firkantet ekstrarom på hele 244 liter.
Kaster man ut en plate og et lite støttestag, har man dermed 754 liter til rådighet.
Når vi først har åpnet den elektrisk betjente bakluka, er det verdt å nevne at de justerbare bakseteryggene deles 40/60, altså ingen skiluke her.
Selv om bilen rommer godt, er dessverre nyttelasten på kun 400 kilo. Det betyr at skal du ha fem personer i bilen bør noen være godt under 80 kg, hvis ikke blir det ikke vekt igjen til bagasje.
Bilen kan ta 50 kilo på taket og trekke tilhenger på 400 kilo inkludert last.
Kuletrykket er 40 kilo, så du må holde deg unna de tyngste sykkelstativene.
Ytelse
Motoren har en ytelse på 177 hestekrefter (130 kW), noe som gir en toppfart på 160 kilometer i timen.
RSA oppgir ikke hva bilen bruker på øvelsen 0-100, men vi estimerer rundt 8-9 sekunder.
Forhjulsdrift
Maxus Euniq6 er forhjulsdrevet.
Batterikapasitet og rekkevidde
Bilen leveres med samme batteripakke og motor som Euniq5 med den største batteripakka, det vil si 70 kWt.
Dette gir en oppgitt rekkevidde på 350. Dette stemmer bra med hva vi opplevde da vi testet bilen.
Bilen leveres dessverre uten varmepumpe, og har heller ingen app for å fjernstyre lading og forvarming av bilen.
Garanti
Normallading
- Euniq 6 leveres med 7,4 kW ombordlader.
- Da skal fullading av det batteriet (70 kWt netto) ta cirka 10-11 timer.
- Med 3,6 kW/16 A vil samme øvelse ta cirka 21 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 33 timer.
Hurtiglading
- Euniq6 støtter hurtiglading opptil 120 kW.
- Norsk importør sier selv at en hurtigladeøkt fra 30 til 80 prosent vil da ta cirka 35 minutter.
- I vår test brukte vi 32 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 prosent.
Tekniske spesifikasjoner Euniq6
Batterikapasitet brutto | 70 kWh |
Batterigaranti km | 200000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Topphastighet | 160 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,84 kWh / mil |
Rekkevidde WLTP | 350 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 350 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 280 km |
Egenvekt uten fører | 1900 kg |
Tillatt totalvekt | 2300 kg |
Maksimal tilhengervekt | 400 kg |
Maksimal taklast | 50 kg |
Lengde | 4735 mm |
Bredde karosseri | 1860 mm |
Høyde | 1736 mm |
Motorytelse total kW | 130 kW |
Motorytelse total hk | 177 hk |
Dreiemoment total | 310 Nm |