Maxus Euniq6

Maxus begynte så smått med varebiler i Norge. Deretter kom flerbruksvarianten av en av varebilene Euniq5, og i 2022 kom den første rene personbilen – SUVen Maxus Euniq6.

Maxus har etter hvert blitt et nokså kjent syn på norske veier. Varebilene har solgt godt og flerbruksbilen Euniq5 er også blitt et forholdsvis vanlig syn.

Likevel, nordmenns favorittbokstaver i bilsammenheng må være S U V. I hvert fall om vi ser på salgstallene. SUVene dominerer og med Maxus Euniq 6 regner vi derfor med at det blir enda flere Maxuser å se på norske veier.

Maxus Euniq6 er en mellomstor SUV, Med en lengde på 4,73 meter, bredde på 1,86 og en høyde på hele 1,73 meter, er den på størrelse med Tesla Model Y.

Euniq6 har enormt med innvendig plass. Når du åpner bakluka, er rommet du ser ved første øyekast 510 liter. Men ved å lage en norsk løsning med varebilombyggeren Lafinto i Fredrikstad, har man fått til et svært lettlastet firkantet ekstrarom på hele 244 liter.

Kaster man ut en plate og et lite støttestag, har man dermed 754 liter til rådighet.

Når vi først har åpnet den elektrisk betjente bakluka, er det verdt å nevne at de justerbare bakseteryggene deles 40/60, altså ingen skiluke her.

Selv om bilen rommer godt, er dessverre nyttelasten på kun 400 kilo. Det betyr at skal du ha fem personer i bilen bør noen være godt under 80kg, hvis ikke blir det ikke vekt igjen til bagasje.

Bilen kan ta 50 kilo på taket og trekke tilhenger på 400 kilo inkludert last. Kuletrykket er 40 kilo, så du må holde deg unna de tyngste sykkelstativene.

Bilen leveres med samme batteripakke og motor som Euniq5 med den største batteripakka, det vil si 70 kWt. Dette gir en oppgitt rekkevidde på 350. Dette stemmer bra med hva vi opplevde da vi testet bilen.

Motoren har en ytelse på 177 hestekrefter (130 kW), noe som gir en toppfart på 160 kilometer i timen. RSA oppgir ikke hva bilen bruker på øvelsen 0-100, men vi estimerer rundt 8-9 sekunder.

Bilen leveres dessverre uten varmepumpe og har heller ingen app for å fjernstyre lading og forvarming av bilen.

NORMALLADING: Euniq 6 leveres med 7,4 kW ombordlader. Da skal fullading av det batteriet (70 kWt netto) ta cirka 10-11 timer. Med 3,6 kW/16 A vil samme øvelse ta cirka 21 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 33 timer.

HURTIGLADING: Euniq6 støtter hurtiglading opptil 120 kW. Norsk importør sier selv at en hurtigladeøkt fra 30-80 % vil da ta cirka 35 minutter. I vår test brukte vi 32 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 %.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Bilen leveres kun i én utstyrsvariant og koster da 399 900,- ved publisering av denne artikkelen (vår 2022). Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Maxus.no.

Les også:

Svelger alt unntatt dumpene i veien (test, 2022).

Tekniske spesifikasjoner Euniq6

Batterikapasitet brutto70 kWh
Batterigaranti km200000 km
Batterigaranti år8 år
Topphastighet160 km/t
Egenvekt uten fører1900 kg
Tillatt totalvekt2300 kg
Maksimal tilhengervekt400 kg
Maksimal taklast50 kg
Lengde4735 mm
Bredde karosseri1860 mm
Høyde1736 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total kW130 kW
Motorytelse total hk177 hk
Dreiemoment total310 Nm
Energiforbruk18,4 kWh / mil
Rekkevidde WLTP350 km
Rekkeviddeanslag sommer350 km
Rekkeviddeanslag vinter280 km