MG 4


















Liksom-britiske MG forsetter sitt inntog med elektriske modeller til det norske markedet. Nå med den snerte bakhjulsdrevne MG4.
Det begynner å bli noen år siden (2006, for å være nøyaktig) at den tidligere erkebritiske produsenten MG ble kinesisk. Men noe er ved det gamle: MG var nemlig forbundet med gøyale, små bakhjulsdrevne biler. I så måte er det hyggelig å se at MG 4 er nettopp det: en forholdsvis kompakt bil med drift på bakhjula.
MG 4 er 4,29 meter lang, 1,84 meter bred og 1,5 meter høy. Med det er den cirka like stor som VW ID.3.
Men den forholdsvis lille og lette bilen har åpenbart begrenset med innvendig plass.
Bakseteplassen er begrenset, men 364 liter bagasjerom er derimot respektabelt i denne klassen. Videre kan MG 4 ha taklast opptil 75 kilo og tilhengervekt opptil 500 kilo.
MG 4 ser jo nokså sportslig ut med sine aggressive linjer og dobbelspoiler bak – den snertne oransje fargen «Fizzy orange» hjelper også på. Men utseende lyver noe – for vi har blitt veldig godt vant i elbilverdenen.
205 hestekrefter (150 kW) gir 0-100 km/t på 7,9 sekunder imponerer nemlig ingen i dag. Topphastigheten er begrenset til 160 km/t – så hold deg unna kjørefeltet til venstre på Autobahn.
Det hjelper på kjøreegenskapene at MG 4 er en lett bil – kun 1685 kilo veier den. Det kombinert med bakhjulstrekk gir gøyale kjøreegenskaper på svingete norske veier.
MG 4 leveres med varmepumpe og forhåndsvarming av batteri før lading. Meget kjekt til vinteren!
Batteripakken er på 64 kWt (brutto), hvorav 61,7 kWt er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde på 435 km (WLTP).
I motsetning til de fleste andre biler som har 5 års garanti (100 000 km) leveres MG 4 med syv års garanti (160 000 km).
NORMALLADING: MG 4 leveres med 11 kW ombordlader. Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 6 timer, med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) cirka 9 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 19 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 30 timer.
HURTIGLADING: MG 4 hurtiglader med maks 135 kW DC via CCS-plugg. I vår test brukte vi 37 minutter fra 2 til 90 prosent.
Mer informasjon om lading finner du på våre ladesider.
Ytterligere informasjon og oppdaterte priser finner du hos MG.
Les også: Test av MG 4: En bra bil som lander godt under 350 000
Tekniske spesifikasjoner MG 4
Batterikapasitet brutto | 51 kWh |
Batterikapasitet netto | 50,8 kWh |
Akselerasjon 0-100 km/t | 7,7 sek |
Topphastighet | 160 km/t |
Egenvekt uten fører | 1755 kg |
Tillatt totalvekt | 2103 kg |
Maksimal tilhengervekt | 500 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4287 mm |
Bredde karosseri | 1836 mm |
Høyde | 1504 mm |
Bredde m/speil | 2060 mm |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Motorytelse total kW | 125 kW |
Motorytelse total hk | 170 hk |
Dreiemoment total | 250 Nm |
Energiforbruk | 1,45 kWh / mil |
Rekkevidde WLTP | 350 km |
Rekkeviddeanslag sommer | km |
Rekkeviddeanslag vinter | km |