Test av MG4: En bra bil som lander godt under 350.000
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne bilen huker av på veldig mye av det mange har savnet i en elbil. Og det til en knall pris: MG4 havner på litt over 330.000 kroner, inkludert vektavgiften som nå kommer.
MG4 oppsummert
Pluss:
- Pris
- Rekkevidde
- Ladefart
Minus:
- Knotete skjerm
- Kunne sittet bedre
- Struping av effekt ved lavt batteri
Det har aldri vært morsommere å være biljournalist enn de siste årene.
En helt ny teknologi er i ferd med å bane vei, og på ferden har vi, for å være ærlig og kanskje litt vel folkelig, kjørt en del dritt de siste årene.
Mye rart
Kort rekkevidde, fryktelig treig lading, dårlig varme, ruter som dugger, radioer uten signaler – for å nevne noe.
Ting som har vært selvfølgeligheter siden 70-tallet ble plutselig borte i en del flunkende nye elbilmodeller.
Mye av det kan tilskrives at det har kommet – og kommer – stadig nye bilmerker og modeller, de fleste fra Kina.
Det er ikke nødvendigvis slik at de har hatt samme tankegang som oss i Vesten på hva som må være på plass i en bil.
Derfor er forskjellene mellom bilene blitt større enn på lenge.
MG er en av de nye fra Kina. De har hatt suksess her hjemme med biler i den rimelige enden av skalaen. De tangerer straks 10.000 solgte biler siden de lanserte den kompakte SUV-en ZS EV.
Den alene har stått for nærmere 80 prosent av salget så langt, og vil nok være den mest populære fremover også.
«Golf-klassen»
Nå tester vi altså deres nye skudd på stammen, MG4.
Og jeg må si at dette, slik jeg ser det, er første bil fra Kina der de viktigste tingene sitter som det skal.
Med 429 cm lengde er den omtrent akkurat på størrelse med Volkswagen ID.3. Det er i denne «fornuftige» bilklassen, med god nok plass for de fleste anledninger, den modellen skal selge.
Fin, men ikke helt gjennomtenkt
Selv om interiørdesignen ikke skriker fremtidsrettet, får man godfølelsen. Man har valgt ok materialer og gode løsninger.
En enkel tilgjengelig ladeplate for mobilen og girvelger finner vi på egen hylle, samt en midtkonsoll med god plass til det man trenger.
Skjermene er små, men har fin oppløsning. Vi skulle gjerne sett en annen oppdeling av funksjoner på hjem-skjermen, for du må blant annet lete frem klimamenyen og gå inn der for å stille temperatur og finne sete- og rattvarme.
Apropos varme: Du må regne med å justere opp til 26 grader for å få tilsvarende 21-22, men det er for så vidt ikke noe problem.
Radiovisning burde også vært større på første vindu, og når knappene i tillegg er små og man må treffe akkurat på knappen for å få noe til å skje, blir opplevelsen knotete.
Man kan gjøre mye med talestyring, men den er på engelsk og skjønner dessverre lite av hva jeg prøver å formidle.
Instrumentskjermen inneholder overraskende nok en god kjørecomputer, for de av oss som ønsker det.
Betjeningen er helt ok fra en fireveis knapp på rattet. Den fungerer også til volum og til å bla i radio og media med også.
Adaptiv fartsholder opereres med den andre. Hvordan den fungerer kommer vi tilbake til.
Sitter ok, men manko på plass
Førerstolen har enkel 6-veis elektrisk betjening. Helt ok, men jeg kunne sittet bedre.
Heldigvis er fireveis justerbart ratt på plass. Lange personer savner enda mer teleskopjustering.
Passasjeren får nøye seg med justering frem og tilbake, samt ryggvinkel.
Den er første bil ut på MGs modulære skalerbare plattform (MSP). Den har liggende battericeller og en batteripakke som bare er 11 cm høy.
Det burde tilsi god plass i baksetet. Det har for eksempel ID.3 klart godt.
Det har ikke MG klart like godt her. Bak meg selv (på 189 cm), går knærne i den mykt stoppede forseteryggen. Jeg får føttene akkurat under stolen og hodet har tre cm klaring til taket.
Gulvet har et par cm forhøyning i midten. Luksus som varmedyser, midtarmlene og koppholdere er fraværende, men et USB-C-uttak er på plass. Det samme er Isofix.
Du må regne med en del sparking i bakseteryggen med barn i stol.
Vårt bakovervendte barnesete krever kortere personer enn meg foran. Det er 24 cm mellom barnesetene.
Ok for klassen
Bagasjerommet er på 350 liter. Det er helt ok for denne bilklassen.
Det har et dobbelt gulv, som gir et ekstra rom under på cirka 5-10 cm. Akkurat nok til å gjemme kabelen, hvis du trenger å ha den med.
Ellers tipper vi du kaster ut plata, men da får du dessverre ikke helt flatt gulv helt ut i kantene.
Bakseteryggene er inndelt 40/60, men har ikke skiluke. Med setene nedslått, får du 1165 liter.
Tillatt nyttelast på 375 kilo betyr at du har lov til å ha fem voksne i bilen, men i så fall har du ikke mye spillerom for bagasje.
Du kan trekke 500 kilo på henger.
Vi skulle gjerne sett 750, slik at man kunne makset nyttelast på tilhenger uten brems, men den duger bra til lasteholder for sykler etc.
Den kan også laste 75 kilo på taket også.
Kjører bra
Motoren er på 150 kW (204 hk) og 250 Nm og trekker bakhjulene.
Bilen veier 1700 på vekta (1685 oppgitt), og føles dermed rimelig kvikk.
0-100 gjøres på hyggelige 7,9 sekunder og toppfarta er på 160 km/t.
Oppsettet helle er mot det stramme, men er absolutt ikke ukomfortabelt.
Styringen er lett, men formidler underlaget bra. Vi kjører den mest på vått og snø.
Antispinnkontrollen har blitt noen knepp bedre enn hos de andre MG-ene, og du plages minimalt av at dette er en bakhjulstrekker på glatta.
Gasspedalen føles litt som en på-og-av-bryter, til man venner seg til den. Alt i alt gir denne bilen en trivelig kjøreopplevelse.
Alle nødvendige assistenter som filholder, nødbrems, blindsone og aktiv fartsholder er på plass. Men som vanlig er de like redde for fart og moro som Rødt og SV.
Ser den adaptive fartsholderen en liten bøy på veien, senkes farten unødvendig mye, og for første gang i noen bil, kan jeg ikke alltid stole på at den holder avstanden til bilen foran.
Jeg må flere ganger bryte inn for ikke å kjøre i bilen foran, selv om den vises i displayet på skjermen.
Funksjoner som regnsensor og automatisk nedblending funker utmerket. Til og med lysene er bra.
Rekkeviddeangst uten grunn
MG4 har tydelig innebygget rekkeviddeangst og den sprer seg høyst ufrivillig til føreren også.
Allerede ved 12 prosent batterikapasitet reduserer den ytelsene såpass at vi ikke klarer å holde motorveihastighet.
Vi opplever 65 km/t på motorveien med seks prosent igjen på batteriet. Det er nesten trafikkfarlig.
Men strupingen er ikke konsekvent.
Når jeg svinger av og ikke gir gass konstant, får den tilbake futt og fart. På fire prosent er det ingen vei utenom. Skilpadda kommer frem og farten reduseres.
Bra rekkevidde
Et av salgsargumentene må helt klart være rekkevidden på opptil 435 kilometer.
Det får den via en batteripakke på 64 kWt netto. Det gjør at du veldig sjelden trenger å besøke ladere.
Forbruket er oppgitt til 1,61 kWt på mila. Det er ikke grensesprengende bra effektivitet.
Vår testrunde i null grader med duskregn, våte og snødekte veier økte forbruket til 1,73 kWt. Det er ikke sjokkerende mye høyere enn WLTP-tallet.
På motorveien, med søkkvåt asfalt, økte forbruket til 2,27 kWt på mila. Vi tipper vi vil se mye lavere tall på tørre sommerveier.
Rask lading
Kinabilene som er levert i Norge til nå, har til dels bedrøvelige prestasjoner ved hurtigladerne. Ofte er det liten grunn til å plassere seg andre steder enn ved 50 kW-laderne.
Her er det andre boller.
MG sier opp til 135 kW. Vi ruller inn med to prosent på batteriet og den går raskt opp til 135 kW.
Bilen snuser faktisk på 140 også, men holder seg over 100 til den passerer 60 prosent.
Selv på 80 prosent lader den ved nesten 60 kW. Ladeøkta fra 2-90 prosent tar 37 minutter.
Hyggelig bekjentskap
Den kompakte kombien har hele tre bra salgsargumenter: Pris, rekkevidde, ladefart.
Bilen selges kun som toppmodellen Luxury for småpene 318.000 kroner.
Her får du verken momspåslag og bare 14.812 kroner i vektavgift, som etter statsbudsjettforliket dessverre nå altså blir en realitet.
Det gir en total på i underkant av 333.000 kroner, før vinterhjul er inkludert i prisen.
Og da føler du ikke at du går på akkord med noe, kun passasjeren som savner å kunne senke eller heve stolen.
Med denne prisen vil den konkurrere med flere biler i klassen under også.
Bilen kan lett stjele kunder fra tidligere nevnte VW ID.3, tvillingen Cupra Born og den vil konkurrere med Kia Niro EV, Citroen ë-C4, Opel Corsa-e og Mokka-e – og Peugeot e-208 og e-2008 med flere.
Flere av disse har kortere rekkevidde, lader saktere og er trangere.
Bilens største konkurrent er nok allikevel å finne hos MG selv, nemlig MG ZS EV. Den er bare litt dyrere, en god del større og er mer høyreist.
Med sju års garanti (160.000 km) og åtte år på batteriet, bør både første og andre eier ha et trygt eierskap i begge MG-ene.