MG5 Electric
Den første folkelige elektriske stasjonsvognen?
Ahh, den gode gamle stasjonsvognen. Fra Volvo 240 til VW Passat, Ford Mondeo og Skoda Octavia. Alle har vært blant de mest solgte modellene før SUVen kom på 2000-tallet og tok helt over.
I disse dager skal alle ha høyreiste SUVer med trekk på alle fire – og er det ikke en SUV, er det en slags kvasi-SUV. Crossover blir de gjerne kalt, med forhjulstrekk og høy bakkeklaring.
Men nå har altså MG kommet med en helt tradisjonell stasjonsvogn.
MG sier de er først ut, men Porsche Taycan Cross Turismo kan minne veldig om en stasjonsvogn den også.
Da skal vi huske på at MG5 koster godt under halvparten, så la oss si dette er den første folkelige elektriske stasjonsvogna!
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengerfeste
MG5 har vært i salg med bensinmotor i det store utland siden 2018, men kom som helelektrisk variant til Norge høsten 2022.
Siden MG5 kun selges som elektrisk her til lands, vil vi i denne artikkelen kun omtale den som MG5.
Normal bakkeklaring, konservativ karosseriform, fem dører og fem seter. Kanskje ikke det mest spennende du har hørt om, men mange ønsker ikke mer enn det.
Og med lav bakkeklaring har man som regel lavere luftmotstand, noe som er spesielt nyttig når man snakker om rekkevidde på elbiler.
Stasjonsvogn betyr i tillegg gjerne mye plass. Bagasjerommet er på hele 578 liter – ikke verst med tanke på de beskjedne yttermålene: 4,54 m lang, 1,81 m bred og 1,51 m høy.
MG5 kan i tillegg ha taklast på opptil 75 kilo og har også mulighet for tilhenger. Dessverre er maksvekta på tilhengeren ikke spesielt høy: 500 kilo er maks.
Ytelse
MG5 Electric har en ytelse på 184 hestekrefter (115 kW). Da gjør bilen 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder. Topphastigheten er på 185 kilometer i timen.
Forhjulsdrift
MG5 er forhjulsdrevet.
Batterikapasitet og rekkevidde
Rekkevidden er oppgitt til 400 kilometer, målt etter WLTP-standarden.
Den høye rekkevidden forklares av et forholdsvis stort batteri til en liten bil på 67,9 brutto, hvorav 61,1 av disse skal være tilgjengelig til kjøring (såkalt nettokapasitet).
MG5 er også utstyrt med varmepumpe, som vi vet hjelper betraktelig på rekkevidden om vinteren.
Batteriet lades via en ombordlader på 11 kW med Type 2-kontakt, mens hurtiglading via likestrøm er begrenset til 92 kW med CCS-kontakt.
Garanti
MG5 leveres med hele 7 års garanti eller 150.000 km (hva enn som treffer først).
Normallading
- Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 6 timer.
- Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) cirka 9 timer.
- Med 3,6 kW/16 A anslagsvis 19 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 30 timer.
Hurtiglading
- MG5 hurtiglader med maks 90 kW DC via CCS-plugg.
- I vår test brukte vi 33 minutter fra 20 til 80 prosent, fra 80 til 90 prosent brukte vi 14 minutter.
- Så å lade over 80 prosent er ikke noe poeng.
Tekniske spesifikasjoner MG5 Electric
Batterikapasitet brutto | 61.1 kWh |
Batterikapasitet netto | 57.4 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 8.3 sek |
Topphastighet | 185 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,75 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 400 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 385 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 280 km |
Egenvekt uten fører | 1637 kg |
Tillatt totalvekt | 2017 kg |
Maksimal tilhengervekt | 500 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4600 mm |
Bredde karosseri | 1818 mm |
Høyde | 1543 mm |
Bredde m/speil | 2059 mm |
Motorytelse total kW | 115 kW |
Motorytelse total hk | 184 hk |
Dreiemoment total | 280 Nm |