Hopp til innhold

Test av MG5: Mest for penga?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

OVERRASKER: Se videoen vi har laget over fra da vi testet MG5. Kanskje du blir overrasket, du også? Foto/video/redigering: Jamieson Pothecary/elbil.no

Den er enkel og ærlig – og overrasker faktisk på det aller meste. Og så er den noe så sjeldent i vår tid som en stasjonsvogn.

MG må sies å være en suksess i Norge.

SUV-en ZS EV, har solgt godt i Norge, og har holdt trykket med den oppdaterte versjonen med mye lengre rekkevidde.

Til nå er dette storselgeren med tett på 7.000 solgte biler, foran Marvel R med 986 solgte.

MG med ny prisutfordrer:

Ny billig og kompakt SUV

Det vil den nok også være en stund til, i hvert fall frem til den sporty småbilen MG4 er på plass.

Men nå skal det handle om MG5. Glem ikke å se videoen vi har laget fra vår testrunde. Den ligger øverst i artikkelen.

FACELIFT: MG5 har eksistert en stund som elbil i Kina og England, med gammelt fossilbilutseende med stor grill. I Norge ventet man til denne versjonen med tett grill og snertnere ladeluke.

Hva er det?

MG5 er noe så sjeldent som ei snerten og romslig stasjonsvogn på 4,6 meter. Det er lite revolusjonerende å finne her.

Bilen er fra grunnen basert på en fossilbil som har vært på markedet en stund, men som nylig fått en facelift, og det er etter denne at importøren Norwegian Mobility Group har tatt den inn til Norge.

KOMBI: MG5 bygges både med elektrisk og bensindrevet plattform.

Utseendet ser ut som noe som ble solgt for 15 år siden, og du får nesten hele hodet inn mellom hjulet og skjermene, så du skulle nesten tro du hadde himmelhøy bakkeklaring.

Det har du ikke, for batteriet henger under gulvet.

MG Marvel R AWD Performance

Vi har kjørt Norges billigste el-SUV med firehjulstrekk

Inni er det enkelt og ærlig, men det er gjort et par smarte materialvalg som gjør at dette ser bra ut for øyet.

Vi mangler induksjonslading, og mobiltelefonen må kables dersom du skal bruke Apple Carplay, men det mest gledelige er at alt er så ukomplisert.

LETT Å SKJØNNE: Alle nye biler skal revolusjonere måten å betjene bilen på. Her er alt (heldigvis) tradisjonelt og enkelt å betjene. Men vi savner selvfølgelig ladeplate og trådløs Apple Carplay-tilgang.

Man skjønner betjening og skjermer umiddelbart, og til en forandring er ikke skjermbetjeningen utrolig sein.

Man må fortsatt et par menyer inn for å betjene temperatur og varmeseter og strengt tatt skulle vi ønske at skjermen hadde vært større en 10,25 tommer.

Den må ha markedets minste teksting også. Kundegruppen må på med lesebrillene for i det hele tatt å se utetemperaturen – noe rette opp for fremtiden?

Og selvfølgelig har den appstyring på alle de kjente og kjære funksjonene.

LITEN: Skjermen er enkel å navigere i og forholdsvis kjapp, men mange symboler og liten skrift må oppføres som forbedringspunkter.

Dårlig sittestilling

Det mest kritiske med bilen er i grunn setene.

6-veis elektrisk justerbar førerstol med manuell korsryggstøtte er standard.

Lange mennesker vil ønske lenge sittepute og tilt i forkant, for lårstøtte er det lite av. Men den har 4-veis justerbart ratt, så man finner en ok sittestilling.

Da er det verre med passasjeren. Jeg, på 189 cm, føler jeg sitter utrolig høyt og jeg har ingen mulighet til å justere høyden.

Test av MG ZS EV Luxury Long Range:

Denne elbilen er blant dem som gir mest for pengene

Baki får jeg faktisk plass bak meg selv, med god takhøyde, akkurat plass til knærne men trangt for føttene under førerstolen når den er i laveste posisjon.

Lårstøtten er fraværende for store personer. Gulvet er helt flatt, så tredjemann får også levelige vilkår. To USB baki, ellers få fasiliteter. Og helt ok plass til barneseter.

ROMSLIG: Hvilken annen elbil gir mer bagasjerom og rekkevidde i denne prisklassen? Sjekk videoen øverst i saken.

Svær bakerst

Det er bare et stort plastdeksel under panseret, så der får man ikke lastet.

Derimot har du et lettlastet bagasjerom med senkbar gulvplate på hele 479 liter. Bakseteryggen slås ned 40/60, men gulvet blir langt fra flatt. Allikevel svelger den 1.367 liter med setene nede.

LETTVINT: Vriknapp for gir. Tre kjøretøymodus og tre trinn regenerering er lett tilgjengelig.

Vi fikk plass til nesten alle våre upraktiske og harde testkofferter, til sammen 370 liter, under hattehylla. Imponerende.

Det er kjekt å vite at du kan ha 75 kilo på taket og trekke 500 kilo på et eventuelt tilhengerfestet. Da kan du fordele 455 kilo nyttelast på en fornuftig måte.

GREIT NOK: Det er ikke kjempegod plass i baksetet, men også voksne får plass (Sjekk videoen øverst i saken).

Kjører bra

Komforten er overraskende bra. Understellet er mykt og svelger alle ujevnheter.

Med full bil og full last kan nok hekken bli litt vel myk hvis du er ute for en nødsituasjon, men det er ikke et knirk eller ulyd i bilen. Den virker veldig godt sammensatt.

PLAST: Det er lite å se under panseret, men til tross for en liten motor er det ikke ryddet plass til bagasjerom foran.

Den spinner av gårde og føles kvikk med sine 115 kW (156 hk) og 280 Nm. 0-100 gjøres på 8,3 sekunder, svært akseptabelt for en slik bil.

Den har alle sikkerhetssystemer på plass og de fungerer faktisk helt ok også.

Den adaptive fartsholderen fungerer helt fint, selv om den senker farten i sving en smule mer enn jeg ønsker.

Filassistenten som trekker deg inn i veien igjen, kan bli litt ivrig innimellom, men den slår du enkelt av på enden av lysbryteren.

Lader sakte

MG5 har en batteripakke på 61,1 kWt netto/67,9 brutto. Med 10 prosent å gå på, høres det potensielt ut som det kan komme en oppdatering på et senere tidspunkt som kan gi økt rekkevidde.

I dag skal den klare 400 kilometer i Comfort-utgave med 16-tommers felger, og 380 km i Luxury-utgaven vi kjører.

Den er ikke rask ved hurtigladerne. Maks 92 kW er blant de dårligste på markedet, men i godt selskap med de andre kinesiske bilmerkene.

CCS: Kontaktene er gjemt bak gummipropper og plasseringen gjør det mulig å parkere hos Teslas ladere også. 92 kW ladehastighet er helt ok.

Vi ruller inn med tre prosent på batteriet og effekten går omtrent umiddelbart opp på 88 kW og topper faktisk 92,4 ved rundt 30 prosent batterikapasitet.

Den holder seg over 60 kW til nærmere 80 prosent, men da bør du jo også koble fra. Vi bruker 33 minutter mellom 20 og 80 prosent, og 14 minutter fra 80 til 90.

På hjemmelader kan den ta imot opp til 11 kW. Det er mer enn de fleste har tilgang til.

Den kan gi fra seg strøm også. V2L (Vehicle-to-Load) er på plass, og du bestemmer selv i displayet hvor mye du tillater å tappe batteriet. Den ekstra kontakten må du kjøpe i tillegg.

Gjerrig på strømmen

MG oppgir et forbruk på 1,79 kWt på mila. Det er høyt.

Da er det desto mer gledelig at vi havner med et forbruk på 1,35 kWt på mila på vår faste testrunde. Da er temperaturen mellom 15 og 20 grader og asfalten er tørr.

Det gir en estimert rekkevidde på 450 kilometer.

I FARTA: MG5 har oppgitt WLTP-rekkevidde på opptil 400 kilometer rekkevidde. Under vår test har vi et forbruk som gir en rekkevidde på rundt 450 kilometer.

På vår motorveitest, ender forbruket på 1,68 kWt på mila. Det skal gi en rekkevidde på drøye 36 mil.

Mest bil for pengene

Dette er en billig bil. Du får den fra 325.000 kroner. I praksis er bare knøttlille Fiat 500 billigere.

Den konkurrerer med småbiler i pris, men med langt større i praktiske egenskaper.

Og selv innstegsmodellen Comfort har mye standardutstyr, blant annet manuelt betjent klimaanlegg med luftfilter, LED-hovedlykter og baklykter, setevarme foran, parkeringshjelp, 7-tommers digitalt kombiinstrument, multifunksjonsratt i skinn, 16-tommers lettmetallfelger og nøkkelfri adgang.

Dan har også førerassistentsystemer, kjent som MG Pilot. Blant disse er adaptiv cruise control, frontkollisjonsvarsler med automatisk nødbrems, filholderassistent og køassistent.

NØKKELEN I LOMMA: Vanlige dørhåndtak og knapp for åpning, lukking og start, gir deg en nøkkelfri hverdag. Bakluka er helt manuelt betjent.

Luxury-versjonen har i tillegg automatisk klimaregulering, 360-graders parkeringskamera med verdens minste visning på skjerm, innvendig speil med automatisk avblending, førersete med elektrisk justering og korsryggstøtte, setetrekk i kunstskinn og 17-tommers lettmetallfelger.

Den får du for 340.000 kroner.

Du har sju års garanti eller 150.000 kilometer, avhengig av som inntreffer først.

Pluss

Minus

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også