Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV var modellen som – fra tampen av 2010 – for alvor satte fart i elbilsakene i Norge.

Det første hele året på markedet, 2011, «eide» i-MiEV markedet. Hele 1.040 av elbilene (52 prosent) det året var nettopp en i-MiEV. Våren 2017 er markedsandelen langt mer beskjeden, men det finnes nær 3.500 eksemplarer på norske veier.

Gjennom datidens PSA-samarbeid fikk både Peugeot og Citroën lansere sine lett designfriserte utgaver tidlig i 2011. Det spesielle med disse tre småtassene, var de var først ute som serieproduserte elbiler med DC-hurtiglading. Trillingene er enkle og greie fireseters elbiler, primært ment for bruk i bystrøk, men de kan også greie rundt 15 mil mellom hver lading.

Peugeot og Citroëns utgaver har imidlertid (siden 2013) en batterimodul mindre, og har dermed 14,4 kWh batterikapasitet mot i-MiEVs 16 kWh (som dermed har omtrent en mil ekstra rekkevidde).

OPPDATERING 22.11.16: 2017-modellene har 8 år/ 160.000 km batterigaranti (70 prosent eller mer gjenværende kapasitet).

NORMALLADING: i-MiEV kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3 kW. Det tar cirka åtte timer å lade med 2,3 kW/10A og seks timer med 3,6 kW/16A. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).

HURTIGLADING: CHAdeMo-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Mitsubishi Motors Norge.

Les også:

Forbrukstest: Bitt av tidens tann, men duger (2016)

Fortsatt en glimrende elbil (2013)

Personlig rekkeviddetest av i-MiEV og Think (2011)