Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV var modellen som – fra tampen av 2010 – for alvor satte fart i elbilsakene i Norge.
Det første hele året på markedet, 2011, «eide» i-MiEV markedet. Hele 1.040 av elbilene (52 prosent) det året var nettopp en i-MiEV. Våren 2017 er markedsandelen langt mer beskjeden, men det finnes nær 3.500 eksemplarer på norske veier.
Gjennom datidens PSA-samarbeid fikk både Peugeot og Citroën lansere sine lett designfriserte utgaver tidlig i 2011. Det spesielle med disse tre småtassene, var de var først ute som serieproduserte elbiler med DC-hurtiglading. Trillingene er enkle og greie fireseters elbiler, primært ment for bruk i bystrøk, men de kan også greie rundt 15 mil mellom hver lading.
Peugeot og Citroëns utgaver har imidlertid (siden 2013) en batterimodul mindre, og har dermed 14,4 kWt batterikapasitet mot i-MiEVs 16 kWt (som dermed har omtrent en mil ekstra rekkevidde).
Størrelse, bagasjeplass og taklast
i-MiEV er 3,48 meter lang, 1,48 meter bred og 1,6 meter høy.
Bagasjerommet rommer 235 liter.
I-MiEV kan ta 50 kilo på taket – så du kan ha en liten skiboks med om ønskelig.
Bilen kan ikke trekke tilhenger.
Ytelse
I-MiEV leveres med 67 hestekrefter (49 kW) og et dreiemoment på 196 nM. Dette gjør at 0-100 km/t gjøres unna på hele 15,9 sekunder. Toppfarten er 130 kilometer i timen.
Drivhjul
I-MiEV leveres kun med bakhjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
Batteriet har 16 kWt brutto – hvorav 15 er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde på 105 kilometer målt etter WLTP.
Garanti
Mitsubishi i-MiEV selges ikke som nybil lengre.
2017-modellene har 8 år/ 160.000 km batterigaranti (70 prosent eller mer gjenværende kapasitet).
Normallading
- i-MiEV kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3 kW.
- Det tar cirka åtte timer å lade med 2,3 kW/10A og seks timer med 3,6 kW/16A.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A.
Hurtiglading
- CHAdeMo-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret.
Les også:
Fortsatt en glimrende elbil (2013)
Personlig rekkeviddetest av i-MiEV og Think (2011)
Tekniske spesifikasjoner
Batterikapasitet brutto | 16.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 14.5 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 15.9 sek |
Topphastighet | 130 km/t |
Hurtiglading, type | CHAdeMo |
Antall sitteplasser | 4 |
Energiforbruk | 1,66 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 150 km |
Rekkevidde WLTP | 105 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 100 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 70 km |
Egenvekt uten fører | 1185 kg |
Tillatt totalvekt | 1450 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 3475 mm |
Bredde karosseri | 1475 mm |
Høyde | 1610 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 47 kW |
Motorytelse total hk | 67 hk |
Dreiemoment total | 180 Nm |