NIO EL7
NIO EL7 er den andre SUVen fra NIO i Norge. Denne fem-seteren er noe mindre enn syv-seteren ES8.
NIO EL7 kom til Norge helt på tampen av 2022. Med en noe mer kompakt fasong enn førstemann ute (ES8), firehjulstrekk, mulighet for både taklast og tilhenger kan EL7 være et forlokkende valg for mange nordmenn. I tillegg får du muligheten til å abonnere på batteriet istedenfor å eie det, slik at du kan flekse mellom stort eller vanlig batteri avhengig av behov.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
NIO EL7 er 4,9 meter lang, 1,98 meter bred og 1,72 meter høy. Den er med andre ord faktisk hakket bredere enn storebror ES8 (1,96 meter), men er både kortere (5,02 meter ) og lavere (1,75 meter).
NIO EL7 leveres kun som fem-seter i motsetning til ES8 som har mulighet for syv seter. Bagasjerommet i EL7 er oppgitt til 570 liter.
Bilen støtter taklast opptil 75 kilo og man kan ha to tonn tilhenger.
Ytelse
NIO EL7 har to motorer som til sammen oppnår 480 kW (653 hestekrefter). Dette gir et dreiemoment på 850 Nm.
0-100 gjøres derfor unna på raske 3,9 sekunder.
Toppfarten er begrenset til 200 km/t.
Drivhjul
Bilen leveres kun som firehjulstrekker.
Batterikapasitet og rekkevidde
Gjennom NIO kan man enten eie eller leie batteriet. Ved leie betaler man et lavere kontantbeløp, men betaler til gjengjeld en fast månedlig leieavgift. Fordelen med å leie er at man kan opp- eller nedgradere batteriet etter behov. Høyere batteri gir selvfølgelig en høyere månedspris. Pdd (vår 2023) tilbyr NIO batteri på enten 75 eller 100 kWt. På sikt kommer NIO med et 150 kW/t batteri.
Rekkevidden med den minste batteripakken (75 kWt) er 394 km (målt etter WLTP), mens med den største (100 kWt) får du 513 km.
Garanti
Hos NIO får du nybilgaranti på 6 år eller 150.000 km (hva enn som treffer først).
Normallading
- NIO EL7 leveres med 11 kW ombordlader.
- Med 11 kW/32A (400V, 3-fas) vil det da si at fullading med den minste pakken tar cirka 7-8 timer og 10 timer på den største.
- Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) vil det da si at fullading tar cirka 12 timer med den minste og 15 med den største.
- Med 3,6 kW/16 A anslagsvis 23 og 30 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 36 og 48 timer.
Hurtiglading
- NIO EL7 kan hurtiglade med maksimalt 126 kW DC via CCS-plugg.
- Med den største batteripakken (100 kWt) brukte vi 48 minutter fra 10 til 80 %.
Tekniske spesifikasjoner
NIO EL7 75 kWt
Batterikapasitet brutto | 75.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 70.5 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 3.9 sek |
Topphastighet | 200 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 2,02 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 394 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 385 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 290 km |
Egenvekt uten fører | 2421 kg |
Tillatt totalvekt | 2890 kg |
Maksimal tilhengervekt | 2000 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4912 mm |
Bredde karosseri | 1987 mm |
Høyde | 1720 mm |
Bredde m/speil | 2271 mm |
Motorytelse total kW | 480 kW |
Motorytelse total hk | 653 hk |
Dreiemoment total | 850 Nm |
NIO EL7 100 kWt
Batterikapasitet brutto | 100.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 90.0 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 3.9 sek |
Topphastighet | 200 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 2.02 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 513 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 485 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 365 km |
Egenvekt uten fører | 2441 kg |
Tillatt totalvekt | 2890 kg |
Maksimal tilhengervekt | 2000 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4912 mm |
Bredde karosseri | 1987 mm |
Høyde | 1720 mm |
Bredde m/speil | 2271 mm |
Motorytelse total kW | 480 kW |
Motorytelse total hk | 653 hk |
Dreiemoment total | 850 Nm |