NIO ES8











Kinesiske NIO har siden oppstarten i 2014 kun vært tilgjengelig i Kina. Norge er dermed det første ikke-kinesiske markedet for NIO. Den første bilen ut er SUVen NIO ES8.
Nio ES8 er en 5 meter lang og 2450 kilo tung SUV med firehjulstrekk, seks eller sju seter og en rekkevidde på 50 mil.
Bilen blir levert med en motor på 400 kW / 544 hk og 725 Nm. Dette gjør at 0-100 går unna på 4,5 sekunder og gir en toppfart på 200 km/t.
Bilen kan trekke 1500 kilo på hengeren og du kan også ha skiboks på taket inntil 75 kilo.
NIO ES8 leveres med et batteri på enten 75 kWt eller 100 kWt. Spesielt for NIO er at man kan velge å abonnere på batteriet istedenfor å eie det (såkalt BaaS – Battery as a Service). Da betaler en månedlig avgift (1399 kroner (75kWt) eller 1999 kroner (100kWt) pr høst 2021), men man får da igjengjeld bilen til en langt rimeligere penge. Mens den rimeligste NIO ES8 koster 609 000 med 75 kWt og 679 000 med 100 kWt, koster den 519 000 uten batteri (pr høst 2021).
Abonnerer man på batteriet har man tilgang til NIOs stasjoner der man kan bytte ut et tomt batteri med et fulladet et i løpet av bare tre minutter.
Det første anlegget blir satt opp i Lier utenfor Drammen og i alt kommer det 20 Power Swap-stasjoner i Norge innen utgangen av 2022. Planen er å etablere Power Swap-stasjoner i mange av Norges største byer og langs de travleste reiserutene.
Garantien til NIO ES8 er seks år eller 150.000 kilometer. Seks års bergingstjeneste er inkludert. Brukere får også en datapakke på 8 GB i måneden i seks år, gratis Power Home vegglader og type-2 ladekabel, samt BaaS-fordeler som to gratis byttegebyrer og 200 kWt strøm i måneden, forutsatt at brukeren velger BaaS abonnement.
Bilen har en rekkevidde på 375 km (WLTP) med den minste batteripakka, og 500 km (WLTP) med den største.
NIO ES8 er en stor bil. Når alle syv seter er oppslått, har du fortsatt 310 liter til bagasje. Som femseter har du hele 870 liter. Som toseter 1901 liter.
NORMALLADING:
NIO ES8 leveres med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) som ombordlader. Da tar fullading på den minste barripakka på 75 kWt cirka 10 timer. På den største pakka med 100 kWt vil fullading ta 14-15 timer. Lader man med 3,6 kW/16 A vil det anslagsvis ta henholdsvis 20-21 timer og 27-28 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 32-33 timer og 43-44 timer.
HURTIGLADING: NIO ES8 støtter hurtiglading opptil 90 kW. Med 75 kWt batteri vil en typisk hurtiglladeøkt fra 10-80% ta cirka 30 minutter. Med 100 kWt batteri anslår vi minst 45 minutter.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos NIO.com.
Les også:
Test: NIO ES8 LR Signature Edition: Beste kineser til nå
Tekniske spesifikasjoner NIO ES8 100 kWt-batteri
Batterikapasitet brutto | 100 kWh |
Batterikapasitet netto | 90 kWh |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4,9 sek |
Topphastighet | 200 km/t |
Egenvekt uten fører | 2440 kg |
Tillatt totalvekt | 3099 kg |
Maksimal tilhengervekt | 1500 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 5022 mm |
Bredde karosseri | 1962 mm |
Høyde | 1756 mm |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 6-7 |
Motorytelse total kW | 400 kW |
Motorytelse total hk | 534 hk |
Dreiemoment total | 725 Nm |
Rekkevidde NEDC | 580 km |
Rekkevidde WLTP | 500 km |
Tekniske spesifikasjoner NIO ES8 75 kWt-batteri
Batterikapasitet brutto | 75 kWh |
Batterikapasitet netto | 70,5 kWh |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4,9 sek |
Topphastighet | 200 km/t |
Egenvekt uten fører | 2440 kg |
Tillatt totalvekt | 3099 kg |
Maksimal tilhengervekt | 1500 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 5022 mm |
Bredde karosseri | 1962 mm |
Høyde | 1756 mm |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 6-7 |
Motorytelse total kW | 400 kW |
Motorytelse total hk | 534 hk |
Dreiemoment total | 725 Nm |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 375 km |