Opel Mokka-e

Opel var tidlig ute med Ampera-e. Etter overgangen til PSA-gruppen er de nå ute med sin elektrisk variant på plattformen CMP.

CMP plattformen har gitt grobunn til en rekke elektriske biler, fra før finnes Citroën C4, DS 3 Crossback, Peugeot 208 og 2008 og Opel Corsa-e på denne plattformen. Opel Mokka-e, Opels elektriske crossover kom i slutten av 2020. 

Opel Mokka-e ser ut som en sporty SUV med store felger og 19,4 cm i bakkeklaring. Bilen er derimot en forholdsvis kompakt crossover med sine 4,15 meter i lengde, 1,79 meter bredde og 1,5 meter i høyden.

Dette er faktisk tyve cm kortere enn «søskenbarnet» e-2008 fra Peugeot. Dette gjør kanskje bilen mer egnet til bykjøring, men går på bekostning av benplass for baksetet og bagasjeromsstørrelse. Bagasjerommet er på 305 liter – 1.060 liter dersom du legger ned den 40/60-delte bakseteryggen. Bilen kan ta opptil 70 kg i taklast, men leveres ikke med tilhengerfeste.

Alle elbilene på denne plattformen har en batteripakke på 50 kWt brutto og 46,3 netto. Det gir Opel Mokka-e en WLTP-rekkevidde på 324 kilometer. Våre tester viser at dette ikke er langt unna reell rekkevidde. 

Varmepumpe for effektiv lading er på plass og ombordladeren tar imot 7,4 kW standard. For 5.000 kroner kan du kjøpe ombordlader som tar imot 11 kW. Kjekt dersom du står mye på en ladestolpe. Da er bilen ladet opp på i underkant av fem timer.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 5 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 7 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 12-13 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 25 timer.

HURTIGLADING: 10-80 prosent tar cirka en halvtime ved maks ladehastighet (100kW).

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Opel Norge.

Les også: Test: Opel Mokka-e er komfortabel, men trang.