Peugeot e-208

Peugeot satte en ny standard for hurtigladefart i småbiler ved lanseringen av e-208.

Peugeot e-208 debuterte på bilutstillingen i Genève i mars 2019. På samme tid ble muligheten til å forhåndsbestille bilen lansert. I forbindelse med 2020-utstillingen i mars, som til slutt ble avlyst, ble faktisk e-208 kåret til Car of the Year – foran sterke elektriske utfordrere. e-208-modellen er basert mange av de samme bitene som DS 3 Sportback e-tense og Opel e-Corsa. De kompakte crossoverne Peugeot e-2008 og Opel Mokka Electric vil dele samme drivlinje. Modellen er registrert for fem personer, og er også familievennlig på den måten at det er tre ISOfix-fester for barneseter i bilen. Elmotoren over forhjulene har maksytelse på 136 hestekrefter (100 kW), mens batteripakken har en bruttokapasitet på 50 kilowattimer (kWh). Av disse skal 46,3 være tilgjengelige til kjøring. Det resulterer i en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 340 kilometer. Dét tallet stemmer relativt godt med det vi oppnådde i første test (følg lenke nederst). e-208 har dessuten viktig utstyr som aktiv kjøling (væskebasert) av batteripakken og varmepumpe (5 kW). Sistnevnte bidrar til mer effektiv oppvarming vinterstid. Standard kan e-208 normallade med inntil 7,4 kW effekt (230V/32A) via Type 2-ladeboks. I løpet av sommeren skal den større ombordladeren på 11 kW (400V/16A) bli tilgjengelig som ekstrautstyr, men importøren tør foreløpig (ultimo april) ikke si noe presist – med henvisning til koronasituasjonen. Teoretisk maksfart ved DC-hurtiglading er 100 kW. I vår første test beveget bilen seg over 80 kW effekt opp til 40 prosent ladestatus, og viste at den særlig hurtiglader effektivt mellom 10 og 60 prosent – før hastigheten daler vesentlig. Den er uansett klart raskest på dette feltet blant dagens små elbiler.  NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opptil 28 timer. Med 3,6 kW/16A 13-14 timer og 7,2 kW/32 A rundt sju timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer (tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt). HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. Teoretisk maksfart er 100 kW. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Peugeot Norge. Les også: Test: Lader kvikkest i klassen (2020)