Peugeot e-Rifter












Flerbruksbilen e-Rifter er en praktisk flerbruksbil som kan huse opptil syv mennesker og frakte dem opptil 285 kilometer.
Helt på tampen av 2021 kom det tre forsinkede julegaver til den store familie som ikke skal spesielt langt: Peugeot e-Rifter, Opel Combo-e Life og Citroën ë-Berlingo. For det er åpenbart ingen tilfeldighet at disse tre bilene er såpass like – disse produsentene er alle eid av selskapet Stellantis, og de har da naturligvis samarbeidet tett om denne plattformen. Den er også utlånt til Toyota – som du vil kjenne under modellnavnet Toyota Proace Verso EV.
E-rifter leveres i to utgaver, standard lengde på 4,44 meter, og en lengre utgave på 4,75. Med de tretti centimeterne ekstra kan du få levert med en ekstra seterad, som da gjør at bilen kan huse syv mennesker. Begge utgavene er like høye (1,88 meter) og brede (1,92 meter).
Bagasjeromstørrelsen varierer en del hvorvidt du velger å ha syv seter eller fem seter i bilen. Den normale lengden med fem seter rommer 775 liter, mens den lange versjonen med syv seter rommer fra 209 til 322 liter avhengig av hvor langt frem du skyver tredje seterad. Tar du ut tredje seterad har den lange versjonen 1050 liter bagasjeromsplass. Pakker du opp til taket når du 1900.
Kaster du ut de bakerste setene, folder ned andre seterad og laster hele rommet, har du svimlende 4000 liter på den lange versjonen av e-Rifter. e-Rifter er med andre ord utrolig romslig og flerbruksvennlig.
Du kan derimot ikke stappe uendelig med last i bilen. Bilen har 554 kilo i nyttelast. Med sju voksne i bilen (7×75 kg), har du 29 kilo til overs, men jo færre folk, jo mer bagasjevekt kan du ta med.
Bilen har støtte for 750 kilo tilhenger og hele 100 kilo taklast.
e-Rifter leveres med en motor på 136 hestekrefter (100kW). Dette gir en toppfart på 130 kilometer og det tar hele 11,2 sekunder før man når 100 kilometer i timen.
Bilen leveres med et batteri på 50 kWt. Dette gir e-Rifter 285 kilometer rekkevidde målt etter WLTP-metoden.
NORMALLADING: e-Rifter leveres med 11 kW ombordlader som ekstrautstyr. Da skal fullading av det batteriet (50 kWt netto) ta cirka 5 timer. Med standard 7,4 kW ombordlader vil samme øvelse ta 7-8 timer. Ved 3,6 kW/16 A vil fullading ta cirka 15 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 24 timer.
HURTIGLADING: e-Rifter støtter hurtiglading opptil 100 kW. Peugeot sier selv at en typisk ladeøkt fra 20 til 80 % skal ta en halvtime. I vår test brukte vi 36 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 %, men det var riktignok på vinteren. På sommerstid vil nok Peugeots anslag stemme bedre.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos peugeot.no
Les også:
Stor familie, ikke så stor lommebok? (test, 2021)
Spesifikasjoner Peugeot e-Rifter standard lengde
Batterikapasitet brutto | 50 kWh |
Akselerasjon 0-100 km/t | 130 sek |
Topphastighet | 11,2 km/t |
Egenvekt uten fører | 1 690 kg |
Tillatt totalvekt | 2 305 kg |
Maksimal tilhengervekt | 750 kg |
Maksimal taklast | 100 kg |
Lengde | 4403 mm |
Bredde karosseri | 1 921 mm |
Høyde | 1 878 mm |
Bredde m/speil | 2 107 mm |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Motorytelse total kW | 100 kW |
Motorytelse total hk | 136 hk |
Dreiemoment total | 260 Nm |
Rekkevidde WLTP | 285 km |
Spesifikasjoner Peugeot e-Rifter lang lengde
Batterikapasitet brutto | 50 kWh |
Akselerasjon 0-100 km/t | 11,7 sek |
Topphastighet | 130 km/t |
Egenvekt uten fører | 1 766 kg |
Tillatt totalvekt | 2 320 kg |
Maksimal tilhengervekt | 750 kg |
Maksimal taklast | 100 kg |
Lengde | 4750 mm |
Bredde karosseri | 1 921 mm |
Høyde | 1 882 mm |
Bredde m/speil | 2 107 mm |
Antall sitteplasser | 7 |
Motorytelse total hk | 136 hk |
Rekkevidde WLTP | 280 km |