









Polestar 2
Den nye svensk-kinesiske elbilen Polestar 2 går rett inn på bestselgerlista fra introduksjonen i september 2020.
Merkets første showroom åpnet i Oslo i oktober 2019, og Polestar 2 kom i produksjon i kinesiske Luqiao i mars 2020. På grunn av Covid-19-situasjonen ble de første kundeleveringene utsatt fra mai til august.
Den nye elbilmodellen tilbys i både to- og firehjulsdrift, tilhengerfeste (med maksvekt 1.500 kg) og taklast i full kombikupé med god lasteåpning.
Formatet tilsier at hovedkonkurrenten først og fremst heter Tesla Model 3, og i 2021 vil den også møte konkurranse fra BMWs kommende i4-modell.
Den første utgaven av Polestar 2 ble kun levert i to utgaver, der begge hadde én elmotor på hver aksel (150 kW hver) og totalt dreiemoment på voksne 660 Nm. Forskjellen lå i mer sporty bremser, justerbar fjæring og gule (!) setebelter. Iløpet av første halvår 2021 kom det et par utgaver til: forhjulsdrevet med standard rekkevidde og forhjulsdrevet med lang rekkevidde.
Den største batteripakken lagrer 78 kilowattimer (kWh) brutto, av dette er trolig rundt 75 kWh tilgjengelig til kjøring. Dette gir en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 470 kilometer.
Standard rekkevidde har en batteripakke på 64 kilowattimer brutto, hvor 61 skal være tilgjengelig til kjøring. Denne batteripakken fås kun på forhjulsdrift og gir en rekkevidde på 420 kilometer ifølge WLTP-målinger.
Lynladefarten (CCS) skal være maks 150 kW (DC), mens maksfart ved hjemmelading er 11 kW (AC).
Batteripakken i Polestar 2 har aktiv kjøling og varming (væskebasert), som gjør at temperaturstyringen avhenger av utetemperaturen – om det er kaldt eller varmt. Dette gjør at det er en stor fordel vinterstid å ha bilen tilkoblet ladepunkt før avreise, for både å forvarme kupé og batteri ved hjelp av strøm fra nettet.
Polestar 2 kom i løpet av 2021 med varmepumpe som standard. De første utgavene har altså ikke varmepumpe.
Polestar 2 starter på 389.000 kroner, da får man standard rekkevidde med forhjulsdrift. Ønsker du større batteripakke koster dette kun 20 000 kroner ekstra (409 000 kroner), og ønsker du firehjulstrekk må du spytte på ytterligere 20 000 (429 000 kroner).
For det lille ekstra av kjøreegenskaper tilbys utstyrsnivået Performance, men uten at drivlinjen tilføres mer effekt. Flere detaljer om det finner du i vår første prøvekjøringsrapport nederst i artikkelen.
NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 7-7,5 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 14-15 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 21-22 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 33-34 timer.
HURTIGLADING: Polestar 2 kan (ajour september 2020) lade med maksimalt 150 kW DC via CCS-plugg. Hurtiglading fra 0-80 prosent skal ta rundt 40 minutter.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Polestar.
Les også:
Prøvekjøring: Endelig har vi kjørt Polestar 2 i Norge (2020)
Test: En halvsvenske det er lett å like (2020)
Test av Polestar 2: Holder det med bare forhjulstrekk? (2021)