Hopp til innhold

Renault Megane E-Tech

Renault Zoe er død, lenge leve Megane E-Tech

Småbilen Renault Zoe har solgt svært godt i Norge i mange år. Men da den allerede nokså utdaterte Zoe fikk 0 stjerner i NCAP besluttet importøren å ikke selge dem mer. Fint er det da at Renault har kommet med et nytt alternativ, om noe større. Hils på Renault Megane E-Tech.

Femseteren Renault Megane E-Tech er en crossover, eller liten SUV om du vil, og leveres kun med drift på forhjula.

Med sine 4,2 meter i lengden, 2,05 i bredden og 1,5 i høyden vil den ikke være vesentlig større enn siste versjon Zoe (4,1 meter i lengden, 1,9 i bredden og 1,56 i høyden).

Naturlige konkurrenter til Megane e-Tech vil være Citroën ë-C4 eller Opel Mokka. Begge to kompakte crossovere.

Selv om bilen er forholdsvis kompakt er bagasjerommet av god størrelse: 440 liter rommes det bak setene. Bilen har ikke frunk.

Renault Megane E-Tech leveres i tre varianter: Evolution ER, Techno og Iconic. I denne artikkelen fokuserer vi på ytelsesforskjellene – her finnes én motor på 136 hestekrefter (100 kW) og én på 220 hestekrefter (160 kW). Evolution ER leveres med førstnevnte mens Techno og Iconic begge leveres med sistnevnte.

Dette gir utslag på ytelsene til bilene. Den minste motoren gir størst rekkevidde på 458 kilometer (WLTP), mens Techno og Iconic ligger rundt 430 kilometer.

Videre gjør Techno og Iconic 0-100 på 7,4 sekunder og har en toppfart på 160 kilometer i timen, mens Evolution ER bruker 10,5 sekunder og har en toppfart på 150.

Alle varianter har samme batteripakke hvor 60 kWt skal være tilgjengelig til kjøring – det er uvisst hva bruttokapasiteten til batteriet har.

Alle varianter har mulighet for både taklast (75 kilo) og tilhengerfeste. Evolution ER kan trekke 500 kilo, mens Techno og Iconic begge klarer 900 kilo.

Alle utgaver av Renault Megane E-tech leveres med noe så sjeldent som en 22kW ombordlader. Dette er stort sett ellers forbeholdt som ekstravalg på dyrere modeller.

NORMALLADING: Med 22kW-laderen tar fullading kun 3 timer. 11 kW/16A (400V, 3-fas) gjøres jobben på 6 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) tar fullading 9 timer, mens med 3,6 kW/16 A tar det 18-19 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 28-29 timer.

HURTIGLADING: Alle varianter av Megane E-Tech kan lades med opptil 130 kW på hurtiglader. Renault sier selv at Megane E-Tech lades fra 10 til 80 prosent på en halvtime. Vi har ikke fått testet dette ennå.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Renault Norge.

Tekniske spesifikasjoner

Renault Megane E-Tech Evolution ER

Batterikapasitet brutto60 kWh
Akselerasjon 0-100 km/t10,5 sek
Topphastighet150 km/t
Egenvekt uten fører1728 kg
Maksimal tilhengervekt500 kg
Maksimal taklast75 kg
Lengde4210 mm
Bredde karosseri1768 mm
Høyde1500 mm
Bredde m/speil2055 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total kW96 kW
Motorytelse total hk130 hk
Dreiemoment total250 Nm
Energiforbruk1,61 kWh / mil
Rekkevidde WLTP458 km

Renault Megane E-Tech Techno / Iconic

Batterikapasitet brutto60 kWh
Akselerasjon 0-100 km/t7,4 sek
Topphastighet160 km/t
Egenvekt uten fører1725 kg
Maksimal tilhengervekt900 kg
Maksimal taklast75 kg
Lengde4210 mm
Bredde karosseri1768 mm
Høyde1500 mm
Bredde m/speil2055 mm
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Motorytelse total kW160 kW
Motorytelse total hk220 hk
Dreiemoment total300 Nm
Energiforbruk1,61 kWh / mil
Rekkevidde WLTP433 km