Test av Renault Megane E-Tech: Smekkert fransk elbil-comeback
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Renault har skiftet kurs. Nå satser de mer på opplevd kvalitet. Sjekk hva vi opplevde da vi testet bilen.
Pluss:
- Godt brukergrensesnitt på infotainment
- Design
- Bagasjerom
Minus:
- Veldig trangt baksete
- Ikke lårstøtte for lange personer i forsetet
- Blir dyr med alt utstyr inkludert
Var elbilpionerer med Zoe
Renault var tidlig ute med elbil og har nærmest vært en pionér med sin Zoe. Den ble etter hvert en storselger, mye takket være stadige oppgraderinger og en god pris.
I 2020 var dette den mest solgte elbilen i Europa, med rundt 88.000 produserte biler.
Selv i dag er Zoe blant elbilene som gir deg mest rekkevidde for pengene. Men alderen tynger, spesielt i krasjtestene, som har blitt stadig strengere.
Nytt og spennende
Da passer det bra at Renault med sin Megane kommer tilbake med et smell.
Denne gangen mer premium enn før. Renault har, som flere andre bilprodusenter under pandemien, opplevd at man faktisk tjener vel så mye penger på å selge færre biler som ved å jakte store volum.
Den ser svært bra ut. Kul og sportslig med offroad-attributter for å få den over i crossover-segmentet.
Dette er ingen svær bil: Megane E-Tech er 4,21 meter lang og 1,5 meter høy – og har en akselavstand på 2,7 meter.
Det er ikke rare overhengene her, og dørene går fra skjerm til skjerm. Dette er en godt plassutnyttet bil.
Renault ønsker å sammenligne seg med Cupra Born, Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 og Polestar 2 – og nekter å ta rollen som den billige.
Skjerm-orgie
Det første som møter deg er en skjerm-orgie:
En 12,3 tommer stor instrumentskjerm med flere visningsmuligheter, lekkert designet og lett å navigere i via trykknapper og vippebryter på rattet. Bra.
Den 12-tommer store mediaskjermen er faktisk forbilledlig oppdelt, og man har de vanligste funksjonene plassert i bunnen på skjermen.
Det beste av alt er er arkitekturen fra Android Auto. Den gir en opplevelse som er enklere enn å dra opp mobiltelefonen, og den gir deg svar på alt du trenger å vite underveis.
I tillegg har du Apple Carplay tilgjengelig trådløst, men hvem gidder å bruke det når du har Google-assistenten i bilen?
Forsetene er elektrisk justerbare med høyde og korsryggstøtte, men seteputa er så flat at jeg på 189 cm har null lårstøtte.
Når det heller ikke er noen midtkonsoll, blir høyrebenet hengende i «løse lufta».
Bakseteplassen er derimot ikke like bra.
Jeg, som fortsatt er 189 cm, får knærne i seteryggen når jeg «sitter bak meg selv», men det er god plass til hodet.
Å plassere barneseter i de to isofix-festene i baksetet blir litt snaut dersom de foran er like lange som meg. Heldigvis kan man sette barnestolen foran.
Det er flatt gulv, to USB-C-porter og ventilasjon i bakenden på midtkonsollen.
God bagasjeplass
Testbilen er utstyrt med en styrofoam-opphøyning under et ekstra bagasjeromsgulv for å gi lav lasteterskel og flat overgang når man legger ned bakseteryggene.
Den tar man ut umiddelbart ut, og da åpenbarer det seg et bagasjerom på hele 440 liter.
Vi får plass begge av våre tunglastede harde kofferter og en av de minste under hattehylla. Imponerende.
I tillegg finner du et dypt kabelrom under det nederste gulvet. Bakseteryggene er delt 40/60 og det kommer ikke noen skiluke.
Frunk finnes heller ikke. Men du kan ha 75 kilo på taket og 900 på kroken.
Vil den være sporty?
Megane er forhjulsdrevet, og toppmodellen vi kjører har 160 kW (220 hk) og et dreiemoment på 300 Nm.
Det holder til å gjøre den drøyt 1.700 kilo tunge bilen kvikk, men ikke brennkvikk.
0-100 gjøres på 7,5 sekunder og toppfarta er 160 km/t.
Bilen går støtt på store 20-tommere med lave dekksider og godt grep.
Styringen er ganske direkte, men understellet ganske mykt satt opp. Kombinasjonen blir litt merkelig når man presser bilen litt og vil kjøre aktivt.
Den kler bedre rolig kjøring. Den takler de store hjulene bra, komforten er god og støynivået behagelig.
Ikke blant de beste
Batteriet på 60 kWt netto setter begrensning på hvor langt man kommer.
WLTP-tallene sier 428 kilometer for testmodellen. Er du interessert i rekkevidde, velger du den svakeste versjonen. Den går 470 kilometer.
Det er småkaldt under testen. Forbruket etter endt landeveisrunde havner på 1,5 kWt på mila. Det er ikke halvgalt under rådende forhold.
Det er det gledelig at forbruket ikke går opp all verden på motorveien i 100 km/t. Det ender med et forbruk på 16,25 kWt på mila.
Til å være splitter ny, er den ikke superambisiøs ved lynladeren. Batteriet på 60 kWt netto skal klare å ta imot opp mot 130 kW under ideelle forhold.
De tallene så vi aldri:
Megane-en kliner riktignok til med 124 kW med det samme vi plugger den til, men den roer seg raskt. Sjekk den røde kurven. For det meste ligger den under 100 kW.
Ved hjemmelading skal den klare opp mot 22 kW. Da er den ferdig ladet på tre timer.
Ikke billig
Megane blir tilgjengelig i tre utstyrsvarianter: Business, Techno og Iconic.
Alle har en batteripakke på 60 kWt netto og rekkevidde på 470 kilometer.
Business har 130 hester og 18-tommers hjul. Variantene med 220 hester har 20 tommers hjul, og mister bare 20 kilometer rekkevidde.
De to rimeligste variantene vil få to forskjellige stoffdesign i setene, Techno vil få sort skinn i første omgang, muligens hvitt etter hvert.
Prisene starter på 389.900 kroner.
Iconic starter på 429.900 kroner, og med ekstrautstyret havner testbilen på 465.690 kroner. Da er ikke vinterdekk med i prisen.
Renalt har sett seg ut blant annet Cupra Born og Tesla Model 3 med bakhjulsdrift som naturlige konkurrenter.
Born 58 e-Boost er raskere, behageligere, romsligere bak og billigere – men mangler 55 kilo i bagasjerommet, og kan verken trekke noe eller ha noe på taket.
Med mye utstyr blir den fortsatt 50.000 kroner billigere.
Selv Tesla Model 3 med bakhjulsdrift havner på «bare» 410.000 kroner, og er både raskere på veien og ved ladestolpen – og byr på friskere kjøreegenskaper og bedre plass til baksetepassasjerene.
Renault Megane er blitt en attraktiv bil, men nå kjøper du den fordi du liker den, ikke på grunn av prisen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!