Hopp til innhold

Renault Zoe Z.E. 40 R90 / R110 (2017-2019)

Snart tre år etter lanseringen av første utgave i Norge, kom den oppgraderte Z.E. 40 med batteripakke på 41 kWh i januar 2017.

Zoe ble lansert på det franske markedet i 2012 med en batteripakke med tilgjengelig ytelse på 22 kilowattimer (kWh), men kom først til Norge våren 2014. Tre år senere var antall Zoe på norske veier kommet opp i snaut 4.500. I juni 2015 ble den oppgraderte 240-modellen lansert (tallet refererer til oppgitt rekkevidde etter NEDC-syklusen). I denne utgaven, som også fikk en nyutviklet elmotor, hadde batteriet 23,3 kWh tilgjengelig. Samtidig ble muligheten til å hurtiglade via 43 kW (AC) fjernet, og erstattet med maksimalt 22 kW. I januar 2017 kom den oppgraderte utgaven, kalt Z.E. 40, med batterikapasitet på 41 kWh. Dette gir en rekkevidde på 400 kilometer etter NEDC-syklusen. Stabil rekkevidde i sommerhalvåret bør derfor ligge godt på riktig side av 300 kilometer. Normallading hjemme (AC) var en utfordring for Zoe, siden den i utgangspunktet bare kunne lades i TN-nett (400V 3-fas). Utfordringen med norsk IT-nett ble løst delvis ved at Zoe ble solgt med dedikert ladeboks og tilhørende skilletrafo (som kort fortalt «gjør om» 230V 1-fas til 3-fas). Utfordringen er  løst av Stavanger-firmaet Zaptec AS. Med denne ladekabelen, som har en liten, innebygd skilletrafo, kan Zoe lades problemfritt i IT-nett. Ladeeffekten er 10A med denne kabelen. NORMALLADING: Lading med 2,3 kW/10A tar 20 timer / 3,6 kW/16A tar 12-13 timer / 11 kW/16A (3-fas) tar 3 timer og 20 min /22 kW/32A (3-fas) tar en time og 40 minutter. HURTIGLADING: Den opprinnelige 210-versjonen kunne hurtiglades 0-80 prosent på rundt halvtime om sommeren (med 43 kW AC som finnes et fåtall steder), men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. DC-hurtiglading er ikke mulig på Zoe. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos importøren RBI Norge AS. Les også: Forbrukstest: Trygt på riktig side av 20 vintermil (2017) Prøvekjøring: Zoe gir mest rekkevidde for pengene (2016) Vi har kjørt 50 mil med Renault Zoe (2014) Vi har prøvekjørt elbilen Renault Zoe (2013)