Volkswagen e-Golf

Den elektriske Golfen ble introdusert på det norske markedet våren 2014. I løpet av de tre årene er den blitt den nest mest solgte elbilen i Norge.

I midten av mai 2016 var det faktisk førstegangsregistrert over 13.500 e-Golf-eksemplarer i Norge. Rett før introduksjonen av oppgradert utgave våren 2017, var antallet økt til 17.000. Førsteutgaven av e-Golf var utstyrt med en batteripakke som leverer netto 21,8 kWh. Oppgradert modell har 35,8 kWh tilgjengelig, med kun 30 kilo vektøkning. Ikke minst har den dobbelt så stor ombordlader; 7,2 kW (krever 32A-kurs). Oppgraderte e-Golf litt mer motoreffekt (fra 85 til 100 kW). I likhet med e-up! skiller den seg fra massen av elbiler ved at den har regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering). Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren. NORMALLADING: Det tar cirka 17 timer å lade med 2,3 kW/10A / 11 timer med 3,6 kW/16A / 7,2 kW/32A tar 5,5 timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A). HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 45 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Møller Gruppen. Les også: Sammenligningstest: Volkswagen e-Golf mot Ford Focus og Kia Soul (2017) Forbrukstest: Helt klart blant de mest effektive (2016) Så mye duger e-Golfen til (2014) Vi har prøvekjørt Volkswagen e-Golf (2014)