Volkswagen e-Golf
Den elektriske Golfen ble introdusert på det norske markedet våren 2014. I løpet av tre år ble den raskt den nest-mest solgte elbilen etter Nissan Leaf. Det er lenge siden nå – men e-golfen er fortsatt et vanlig syn på norske veier.
I likhet med e-up! skiller den seg fra massen av elbiler ved at den har regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering). Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
E-Golf er 4,27 meter lang, 1,8 meter bred og 1,45 meter høy. Bilen har ingen frunk, men har plass til 341 liter i bagasjerommet bak.
E-Golf har støtte for taklast opptil 75 kilo, men har ikke tilhengerfeste.
Ytelse
Den første E-Golf ble levert med en elmotor som yter 85 kW (115 hestekrefter). Dette gir et dreiemoment på 270 Nm. Andre utgave med større batteri kom med en noe større motor på 100 kW (136 hk) og 290 Nm.
0-100 km/t skjer på 9,6 sekunder på den nye varianten og toppfarten er satt til 150 km/t. Den første utgaven gjorde samme øvelse på 10,4 sekunder og toppfart på 140 km/t.
Drivhjul
E-Golf leveres kun med forhjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
Førsteutgaven av e-Golf var utstyrt med en batteripakke som leverer netto 21,8 kWh. Oppgradert modell har 35,8 kWt tilgjengelig, med kun 30 kilo vektøkning. Ikke minst har den dobbelt så stor ombordlader; 7,2 kW (krever 32A-kurs).
Garanti
E-golf selges ikke lenger som nybil, men garantien var i sin tid på 100 000 km eller 5 år.
Normallading
- Det tar cirka 10 timer å lade med 2,3 kW/10A (vanlig stikkontakt) på den minste batteripakken (20 kWt netto), og 14 på den større (32 kWt netto).
- Med 3,6 kW/16A tar fullading 5,5 timer på den lille og 9 timer på den store pakka.
- 7,2 kW/32A tar i underkant av fire og en halvtime på den største batteripakken (den minste varianten blir ikke levert med 7,2 kW ombordlader).
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A.
Hurtiglading
- E-Golf støtter Combo/CCS-«hurtiglading» med 44 kW.
- 0-80 prosent tar 22 minutter på den minste batteripakken og 36 minutter på den største under optimale forhold.
Tekniske spesifikasjoner
VW e-Golf 2014 (24 kWt)
Batterikapasitet brutto | 24.2 kWh |
Batterikapasitet netto | 20.5 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 10.4 sek |
Topphastighet | 140 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1.27 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 190 km |
Rekkevidde WLTP | 190 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 170 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 130 km |
Egenvekt uten fører | 1585 kg |
Tillatt totalvekt | 1980 kg |
Maksimal tilhengervekt | kg |
Maksimal taklast | kg |
Lengde | 4255 mm |
Bredde karosseri | 1799 mm |
Høyde | 1452 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 85 kW |
Motorytelse total hk | 115 hk |
Dreiemoment total | 270 Nm |
E-Golf 2017 (35,8 kWt)
Batterikapasitet brutto | 35.8 kWh |
Batterikapasitet netto | 32.0 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 9.6 sek |
Topphastighet | 150 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1.54 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 300 km |
Rekkevidde WLTP | 232 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 215 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 160 km |
Egenvekt uten fører | 1615 kg |
Tillatt totalvekt | 2020 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4270 mm |
Bredde karosseri | 1799 mm |
Høyde | 1450 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 100 kW |
Motorytelse total hk | 136 hk |
Dreiemoment total | 290 Nm |