Xpeng G3

Xpeng G3 minner har mange detaljer som minner om Tesla, men ladefarten matcher slett ikke den gode rekkevidden.

Tidlig i 2020 ble det kjent at det kinesiske elbilmerket Xpeng skulle importeres til Norge av det nye selskapet Zero Emission Mobility AS (ZEM). Totalt 85 biler ble førstegangsregistrert i løpet av året, mens bestanden ved utgangen av første halvår 2021 var 314.

På samme tid ble det kjent at den etablerte importøren Motorgruppen tar over kontrollen over importen, mens ZEM trolig fortsetter som partner.

G3-modellen er 4,45 meter lang, og er dermed en relativt stor bil i kompaktklassen. Den har plass til fem personer og har et bagasjerom på 380 liter, altså litt over gjennomsnittlig for klassen. Egenvekten er 1.637 kilo, mens bakkeklaringen med sine 13 centimeter er vesentlig mer personbil- enn SUV-aktig.

Motoreffekten er 145 kilowatt (kW), eller 197 hestekrefter (hk), mens dreiemomentet er 300 Nm. Ytelsene gir 0-100 tid på 8,6 sekunder og toppfart på 170 km/t.

Bilen kommer med to utstyrsnivå, enten Smart eller Premium. Siden bilen først ble introdusert i fjor, er innstegsprisen senket med 40.000 kroner. G3 har grunnleggende selvkjøringsegenskaper (følger veioppmerking), og kan motta softwareoppdateringer trådløst (på samme måte som Tesla har gjort i en årrekke). Generelt er bilen svært moderne og tilkoblet, målt mot prislappen. 

Batteripakken i G3 skal ha 66,5 kilowattimer (kWt) tilgjengelig til kjøring. Det er fortsatt uklart hvor stor batteripakken er inklusive buffer i topp og bunn, men det er grunn til å regne med godt over 70 kWt.

Dette gir en WLTP-rekkevidde på fine 451 kilometer.

Like sprek er ikke den maksimale hurtigladehastigheten på 50 kW (via CHAdeMO-plugg), som ikke står i stil til den solide batteripakken. Ombordladeren nyttiggjør seg av maksimalt 7,2 kW/32A (230V, 1-fas)

Xpeng G3 kan dessverre ikke trekke tilhenger, men dersom du unngår toppmodellen (med kamera på taket), er bilen typegodkjent for å bære 75 kilo taklast.

NORMALLADING: Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 9-10 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 18-19 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 34 timer.

HURTIGLADING: G3 hurtiglader med maks 50 kW DC via CHAdeMO-plugg. Dermed tar det over en time å fylle opp batteriet fra 0-80 prosent, men i test har vi registrert at man i praksis får full effekt gjennom hele ladeforløpet. G3 trenger uansett en snarlig oppdatering på dette området.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Ytterligere informasjon (ufullstendig) finner du hos Xpeng.

Les også:

Test av Xpeng G3 Smart: Kunne nesten tro det var en Tesla (2020)